Ninh Binh (Tam Coc)- Ha Long Bay, bewolkt, lichte regen, 25 graden

Vietnam, Lào Cai

Als ik wakker word heb ik allemaal ringen op mijn rug en billen, waar is dat nu weer van? Ik denk dat dat van het matras komt. De matrassen hier zijn allemaal vrij hard en bij dit matras kun je de veren zien zitten en zeker ook voelen. Na het douchen ziet bij mij er alles weer als vanouds uit. Op naar het ontbijt. De enige die gisterenavond tijdens ons avontuurlijke fietstochtje echt plezier heeft gehad is Jacqueline, zij houdt sowieso wel van buiten zijn tijdens het regenen. Maar in het donker, in de regen, op te kleine fietsjes met mandje, wapperende regenponcho's, achter elkaar fietsend! Zij zag het beeld voor haar van die kinderen die op hun fietsjes ET (de film) terug gingen brengen naar het ruimteschip! Heeft er tenminste één gisterenavond plezier gehad.

Na een eenvoudig maar goed ontbijt rijden we rond 07.30 uur met dezelfde taxichauffeur naar Ha Long Bay, een rit van 4-5 uur. Halverwege houden we een sanitaire stop en drinken een echt Vietnamees kopje sterke koffie. Er wordt wat water bij geserveerd om de koffie iets aan te lengen en dat is hard nodig. 20 minuten later vervolgen we onze weg, terwijl het weer zachtjes begint te miezeren. Naarmate we dichter bij Ha long Bay komen zien we meer busjes met toeristen rijden. De schepen liggen afgemeerd rond een eiland, er loopt een rondweg langs het water waar de opstappunten van de verschillende reisorganisaties zijn. De bussen, busjes en taxi rijden af en aan. Ook onze chauffeur moet even zoeken, maar uiteindelijk stappen we rond 11.30 uur voor 1 dag op onze boot.

Eenmaal aan boord krijgen we de kamers toegewezen en een heerlijke lunch aangeboden. De bootreis is all-inclusive, echter zonder drank. Toch nemen we bij de lunch een lekker flesje witte wijn tegen Europees tarief, 50 euro, tsja, daar wil men dus extra op verdienen. Wij varen meteen uit en met ons varen ook tientallen (misschien wel maar dan 100) andere boten richting de bekende bergpunten van de baai. Vanmiddag staan er twee activiteiten op het schema. We kunnen naar een grot en naar een eilandje met een tempel en we besluiten beiden maar mee te pikken. We stappen over op een klein shuttle bootje en bezoeken zo de beide attracties. Op beide locaties is het enorm druk, voornamelijk Chinezen, en die zijn nog onbeschofter als die Hollanders. Ze zijn ontzettend luidruchtig, duwen en trekken, gaan voor je staan als ze foto's willen maken etc etc. Op dit moment bestaat het overgrote deel van de toeristen in Noord-Vietnam uit Chinezen. Naar het Zuiden toe moet dat aanzienlijk minder worden, dat zou wel prettig zijn. Ivo is niet meegegaan op de tweede excursie, maar krijgt een uitgebreide body-massage vanwege zijn pijnlijke schouder! Rond 18.00 uur volgen we nog een korte kookworkshop, loempia's maken, erg leuk en gaan we thuis zeker proberen. Aansluitend krijgen we een uit vele gangen bestaand diner aangeboden, waarbij het hoofdingredient vis is. Ondanks dat ik geen groot visliefhebber ben, moet ik zeggen dat het me toch uitstekend heeft gesmaakt. We babbelen daarna nog met wat Nederlanders uit Amersfoort en gaan daarna lekker naar ons kleine hutje met ons kleine bedje.

Zo te zien en horen zitten jullie niet stil!😊