Washington

Verenigde Staten, Washington DC

Sanne heeft niet zo lekker geslapen vanwege de herrie, maar de schoolkinderen zijn allemaal weg, dus ook geen herrie meer. We gaan vandaag de hele dag Washington in en hiervoor nemen we de metro, want Washington beschikt over een modern en uitgebreid netwerk. Het hotel heeft een shuttle naar het nabijgelegen metrostation Greenbelt en voor 15 dollar per ticket kunnen we de hele dag gebruik maken van de metro. Om 10 uur stappen we in en een half uur later staan we bij het Pentagon, onze eerste stop. Vanaf de grond is de grote van dit gebouw nauwelijks te zien, maar op dit ministerie van Defensie werken maar liefst 26.000 mensen. Naast het Pentagon is een herdenkingsplaats voor de slachtoffers van de aanslag van 9/11 met een passagiersvliegtuig op het Pentagon, erg indrukwekkend. De herdenksstenen zijn geplaatst in de richting zoals het vliegtuig het Pentagon invloog. We pakken de metro naar Arlington, de grote militaire begraafplaats, waarop ook presidenten begraven liggen. We brengen een bezoek aan het graf van John F Kennedy en het graf van de onbekende soldaat. Bij dit laatste graf wordt 24/7 wacht gelopen. Met een onbewolkte dag, dus zonnige dag, en een 30 graden is dat in een uniform een behoorlijke uitdaging. We pakken de metro naar de stad voor een brunch, maar ook om even uit de zon te zijn.

Na de lunch wandelen we naar het Witte Huis. Aan de voorzijde wordt gewerkt aan een nieuw hekwerk, blijkbaar heeft Trump hiervoor wel geld gekregen😀 De voor- en tegenstanders van Trump laten zich hier ook duidelijk gelden in woord of met teksten op borden of foto’s. De achterzijde van het Witte Huis is goed te zien, echter vanwege de grote achtertuin van de President is de afstand daar wat groter. Aan de achterzijde zie je ook, vinden wij, de erg kleine Kerstboom. Ook kun je vanaf hier de 169 meter hoge Obelisk, ter ere van de eerste President George Washington, goed te zien. We pakken een paar straten verderop de metro naar het Capitol waar het Congres zetelt, dit is de Senaat en het huis van afgevaardigden. We besluiten vanaf hier terug te gaan naar het centrum en werpen nog een blik op de het Ford’s theater, daar werd de aanslag op President Lincoln gepleegd, in het huis aan de overzijde van de straat overleed hij een dag later.

We zijn na bijna 15 km wandelen wel redelijk op en stoppen op een voor ons bekende plek, het Hard Rock Cafe. Hier koopt Jacqueline haar inmiddels 4e speldje en we drinken en eten er ook wat. Van hier lopen we in 10 minuten naar de metro en rijden terug. Bij het eindpunt worden we weer door het shuttlebusje van het hotel opgehaald. Moe, maar voldaan gaan we naar onze kamer. Morgen gaan we weer vroeg op pas richting Amish gebied.

Dank je wel voor de interessante weetjes ban Washington . 👍 we zijn er ooit geweest ijver stromende regen. Gauw een foto gemaakt van het Witte Huis en snel weer weg. Maar nu dus alle aanvullende info. Fijne dagen