Orsova

Roemenië, Orșova

Vanmorgen schijnt de zon al vroeg door de gordijnen, het is 7 uur. Na ons vertrek uit Osijek zijn we vannacht langs Belgrado gevaren, nu niets van gezien, en varen we door tot Orsova tot aan de"Eisernes Tor" of zoals de Roemenen zeggen "Portile de Fier" en de Serven de "Djerdap", wij Nederlanders zeggen natuurlijk de IJzeren Poost. Er zijn verschillende verhalen wat nu precies de Eisernes Tor is. Wiki zegt dat het de doorgang is door de bergen van het zuidelijk deel van de Karpaten van Donji Milanovac (Servië) tot aan Orsova (Roemenië). Anderen zeggen dat het een soort natuurlijke drempel in de Donau was waar nu een stuwdam met sluizen is, Eisernes Tor I. Voor de bouw van de stuwdam stond het water zo'n 20-30 meter lager in dit deel van de Donau. In de zomer met een lage waterstand konden de schepen hier moeilijk overheen en was er een ander schip dat de andere schepen hieroverheen trok. In 1971 werd de stuwdam gebouwd, met sluizen en energiecentrales (voor Roemenië en Servië) en steeg het waterpeil en ontstond een 120 km lang meer op de grens van Roemenië en Servië. Tijdens de bouw doen archeologen een bijzondere vondst: Lepinski Vir, een nederzetting uit het stenen tijdperk, zo'n 8000 jaren oud, de oudste nederzetting ooit gevonden in Europa. Als de stuwdam klaar is komt deze bijzondere ontdekking geheel onder water te staan dus besluit men het geheel 30 meter hoger terug te plaatsen, met een dak erover zodat het geheel een museum wordt. Op de terugreis brengen we hier nog een bezoek aan.

Er bestaat de mogelijkheid ipv een uitgebreide lunch aan de tafel een eenvoudig lunchbuffet te nemen. Als je geen zin hebt in een 3-gangenlunch kun je een salade, soep of een sandwich nemen en dit nuttig je dan in de salon. Vanmiddag besluiten we dit te doen, ondertussen lezen we verder in ons boek. Om 14.00 uur leggen we aan in het Servische Donji Milanovac voor wederom een douane controle. Wij kunnen in dit plaatsje even de voeten strekken, maar moeten over uiterlijk 45 minuten weer terug zijn. Rond 15.00 uur varen we weer en gaan op weg door de "IJzeren Poort". We zitten boven op het dek en genieten van de mooie doortocht met mooie uitzichten. Het is erg druk op het dek, iedereen wil natuurlijk mooie foto's en video's maken. Ook zijn er onderweg verschillende bijzonderheden te zien zoals, een in de rotsen 40 meter hoog uitgehouwen beeld van Decebal, een Daker vorst, en de Romeinse Trajansplaquette (van 101 jr na Christus). De Romeinen hebben dit aandenken hier neergezet als herinnering aan de Trajans-weg, die langs de Donau liep, een meesterwerk. Ook deze plaquette zou met de bouw van de stuwdam onder water zijn gekomen, dus ook dit heeft men 30 meter hoger geplaatst.

Rond 18.15 uur leggen we aan even buiten Orsova/Roemenië. We liggen aan een pier waar de douane ook is gehuisvest. Vanavond voor het eten is er nog een uitstapje naar een klooster, waar wij niet met mee gaan. De deelnemers kunnen direct door het douanebureau lopen en direct vertrekken. Wij gaan een stukje lopen richting het centrum. In het douanekantoor melden we ons aan, maar men wil dat we om het bureau heen lopen, we worden dus niet gecontroleerd. Naar Orsova lopen is nog wel een aardig stukje, eerst anderhalve km langs de weg richting de brug over de Cernai. Na deze brug kunnen we langs de boulevard wandelen. De wegen, het spoorwegstation, de boulevard, de huizen, alles ziet er oud en weinig onderhouden uit. Als we ruim een half hebben gelopen zijn we nog geen cafe of restaurant tegengekomen waar we wat kunnen drinken. We besluiten om te keren en komen ruim een uur later weer bij het schip aan, toch onze dagelijks beweging weer gehad. Naast het douane kantoor ligt wel een restaurant en daar nemen we een drankje voor we weer ons schip op gaan. Even later komen ook deelnemers van de excursie weer terug, zodat we direct aan tafel kunnen.Tegen 22.00 uur houden we het voor gezien en gaan naar bed.