Can Tho - Ben Tre, Licht bewolkt en 32 graden

Vietnam, Can Tho

Om 07.00 uur staat de chauffeur al weer klaar. We gaan varen op de Vinh Long een van de grote waterlopen in de Mekongdelta en dit keer geen Engelstalige gids aan boord. Vandaag gaan we naar de Cai Rang Floating Market. Ik dacht weer zo'n markt voor de toeristen, maar niets is minder waar, dit is een grote drijvende markt voor de locals zelf, met groenten, fruit, aardappels, rijst etc. Wij zitten maar met vieren in de boot en dat is om meerdere reden erg prettig. De hele boot voor jezelf betekent dat je overal kunt gaan zitten en ook regelmatig kunt verplaatsen voor het maken van foto's. Ook is het prettig omdat je ivm het kleine aantal passagiers niet geënterd wordt door een drijvende winkel die je frisdrank of kokosnoten wil verkopen. We zijn niet zo aantrekkelijk als een boot met 20 bejaarde Duitsers of Amerikanen, we kunnen dus rustig genieten van dit hele schouwspel. Eenmaal langs de markt gevaren leggen we nog aan voor een bezoekje aan een rijstpannekoekmakerij (ik heb er geen andere naam voor). Weliswaar hebben we dit al gezien, maar leg dat maar eens uit aan de Vietnamese bestuurder.

Bij terugkomst staat onze chauffeur er al weer voor het vervolg, nl bezoekjes brengen aan de diverse Khmer-pagodes in Tra Vinh. Onze chauffeur heeft wat moeite ze te vinden, maar is niet te beroerd om regelmatig de weg te vragen. Enerzijds denk je: dat moet hij toch weten, anderzijds hebben we het gevoel dat we geen vertraging oplopen en niet zinloos rondrijden (zou ik misschien ook wat vaker kunnen doen, vindt Jacqueline). De locaties die we bezoeken hebben diverse tempels, pagodes en andere gebouwen. De vormen en kleuren van deze gebouwen heeft voor ons een hoog Efteling gehalte. We vinden ze zeker niet bijzonder mooi. Wij waren meer onder indruk van de tempels/pagodes in Thailand en op Bali. We vervolgen onze route en passeren nog twee gigantische bruggen.

We hebben trouwens geen klagen over het vervoer. Tot nu toe zijn de chauffeurs stipt op tijd, één keer uitgezonderd, maar toen waren wij ruim te laat en was de chauffeur waarschijnlijk maar naar huis gegaan. Daarnaast rijden de chauffeurs naar onze mening niet roekeloos, maar doen wel mee in de gekte van het Vietnamese verkeer. De ene chauffeur toetert wat meer dan de ander (zoals onze huidige chauffeur). We rijden kris kras door Vietnam met ruime busjes van uitstekende kwaliteit, we zitten dus ruim en hoog en hebben veel zicht rondom. Kortom, we zijn zeer tevreden over het vervoer.

Rond 15.00 uur komen we in ons, matig bezette, hotel aan in Ben Tre. Een kwalitatief uitstekend hotel dat direct aan de Song Ham Luong ligt, een van de 9 grote rivieren in de Mekongdelta. Onze kamers hebben uitzicht op deze grote rivier en tussen het hotel en de rivier ligt een heerlijk zwembad. Na een warme dag hebben we hier dan ook direct gebruik van gemaakt. Door de mooie ligging van het hotel, zitten we een paar kilometer van het centrum af, maar met de 4 fietsen van het hotel staan we vrij snel in de stad. We wandelen wat rond op de markt en langs de winkels, oa weer met veel groenten, kleding en SCHOENEN, echter een gezellig eettentje vinden we niet. In het hotel werd geadviseerd te eten in een floating restaurant, een groot schip, afgemeerd langs een zijrivier. Het is er niet druk, een paar locals, en het eten is er uitstekend. We nemen diverse gerechten, oa met rund- en varkensvlees, garnalen, inktvisringen, loempia's, gebakken rijst met knoflook en wat te drinken tijdens en na het eten en wederom is de rekening verrassend laag, 30€. We fietsen weer terug naar het hotel voor nog een afzakkertje en gaan dan naar bed.