Oosterhout, epiloog.

Nederland, Oosterhout

Onze 25-daagse reis naar Vietnam is ten einde en zoals bijna alle vakanties gaat ook deze vakantie veel te snel voorbij. We hebben een fantastische vakantie achter de rug en hebben, na een korte kennismaking met Hongkong, in drie weken Vietnam van noord naar zuid doorkruist. Van de hoofdstad Hanoi, via het tegen de Chinese grens liggende Sapa, naar Ninh Binh en het prachtige en bekende Halong Bay. In centraal Vietnam hebben we de steden Hue, met de keizerlijke stad, en het echt leuke en gezellige Hoi An met de vele lampions bezocht. Daarna verder zuidwaarts naar Ho Chi Min stad, het vroegere Saigon, een nog door vele Vietnamezen gebruikte naam. Dit was onze springplank naar de indrukwekkende Mekongdelta en uiteindelijk naar Phu Quoc, waar we aan het strand wat tot rust konden komen. Alle soorten beschikbare vervoer hebben we gebruikt om ons te verplaatsen. Meestal een taxi, door het reisbureau geregeld, altijd punctueel en dat is bijzonder prettig. Met het vliegtuig, de afstanden zijn soms groot en onze tijd toch beperkt. Met boten, Vietnam heeft zoveel rivieren dat verplaatsen met een boot soms noodzakelijk was, maar meestal was het voor lokale tripjes, en ook dan zie je Vietnam van een andere en mooie zijde. Het was ook een belevenis om de slaaptrein te pakken, je slaapt niet veel door het geschud en gewiebel, maar zeker de leuke ervaring waard. Het mooiste, vonden we allemaal, waren toch de tochten en tochtjes met de fiets en de scooter. Je komt op plekken die je anders niet ziet en je ziet mensen die je anders nooit tegenkomt. Bij al dit positieve geluid hoort dan toch een negatieve kanttekening: het vuil in de steden en op het platte land. Echt jammer dat men de boel niet een beetje netjes houdt. Op sommige plekken laat men zien dat het schoon kan zijn, het centrum van Hoi An is daarvan een goed voorbeeld.