New York, City Tour “Hop On, Hop Off” downtown.

Verenigde Staten, New York

We hebben redelijk geslapen vannacht, we waren natuurlijk behoorlijk vermoeid dus dat helpt, maar we zijn wel vroeg wakker. Onze kamer is niet erg groot, dus met 3 koffers best wel even schipperen, maar het belangrijkste, de bedden, deze zijn erg goed. Ook staat er op de kamer een Coffee/Tea make machine. Maar waar het water in moet en welke knoppen er moeten worden ingedrukt is niet erg duidelijk. En ook het bijgeleverde papieren bekertje moet er onder, anders werkt het apparaat nog niet. Maar uiteindelijk zitten we met een kopje thee op bed de dagplanning voor te bereiden. Vandaag wordt het lekker weer, zo’n 25 graden, dus we gaan een rondje New York doen met de Hop on - Hop off bus.

Om 9 uur verlaten we het hotel en pakken om de hoek een heerlijk ontbijtje. We lopen via de Charging Bull, ook wel Wallstreet Bull genoemd, naar een opstappunt van de Gray Line Bus, die de tour over Manhattan verzorgd. Een oude man, in een rood Jack met een rode cap, draagt zorg voor het commentaar tijdens deze tour. Hij spreekt langzaam en erg duidelijk, waardoor het voor ons goed te volgen is. We rijden onder meer langs de Brooklyn Bridge, het gebouw van de VN, China Town en Little Italy. Wij stappen bij het Rockefeller Centre uit, tegenover het Walldorf Hotel, en gaan naar de Top of the Rocks, een hoog uitzichtpunt. Dit was een tip van iemand, omdat je vanaf hier goed zicht op het Empire State building hebt en natuurlijk ook de rest van Manhattan. Na een klein hapje eten voor de nodige energie voor het lichaam en de rust voor de vermoeide voeten, wandelen we verder en nemen een kijkje in de diverse winkels, de New York Public Library en de Grand Central Terminal (zeg maar het centraal station). Hierbij waren we vanaf de verkeerde kant het station in gegaan, waardoor we door hele lange en erg warme gangen moesten lopen voordat we uiteindelijk in het hoofdgebouw waren. We stappen weer op onze bus en gaan via Time Square terug naar zuidelijk Manhattan. We stappen ter hoogte van het World Trade Centre uit. Op de plek waar vroeger de twee gebouwen van het World Trade Centre stonden staat nu een museum en een herdenkingspark. Op de plek van de fundering van beide torens zijn nu twee waterpartijen gemaakt met op de rand hiervan de namen van alle slachtoffers. Hiernaast is het nieuwe One World Trade Centre gebouwd. Moe maar voldaan keren we terug naar het hotel voor een korte rustpauze.

Tegen 8 uur vertrekken we weer, ditmaal met de Subway. Met 15 minuten staan we op Times Square, een stuk sneller als met de bus in het drukke verkeer. Veel plannen hebben we niet, maar een beetje rondwandelen om de sfeer te proeven is er een van. De ander is naar het Hard Rock Cafe, een standaard adres voor ons. Daar kopen we een speldje voor de verzameling van Jacqueline en eten we, traditiegetrouw, een Nachos met extra quacomole. Sanne neemt een schaal met drie mini-hamburgers. Samen met twee Budweisers, Amerikaans bier, en een Amerikaanse rode wijn een complete en vooral calorierijke maaltijd. Daarna slaat de vermoeidheid snel toe, we merken alledrie dat de ogen met moeite open te houden zijn. We besluiten terug te gaan en zijn even naar elven op de kamer, snel even wassen en dan gauw naar bed, morgen wacht weer een actieve dag.