Sapa, half bewolkt, 25 graden

Vietnam, Vĩnh Phúc

Na het ontbijt zitten we 08.00 uur gereed in de lobby van het hotel en wachten op onze gids. We gaan vandaag een wandeling maken van een paar uur onder begeleiding van een lokale Vietnamese gids. En zoals eerder gezegd, die komen wel of die komen niet. Deze kwam uiteindelijk wel, maar zo'n 20 minuten later. Zij, een kleine jonge vrouw, had van ons hotel nog nooit gehoord, dus koste dat wat meer tijd. Haar naam is Ging en ze is van de Mhong stam, een kleine minderheidsgroep in Sa Pa. Na een paar minuten van introductie en het toelichten van het plan voor vandaag, konden we nog even blijven zitten, want de chauffeur is er pas rond 09.00 uur. We twijfelen even over de kleding die we aan moeten, nu is het weer "foggy" met wat miezerige regen en dus aan de frisse kant en even later weer droog. De gids geeft aan dat het goed weer gaat worden, dus nemen we toch van alles wat mee, je weet maar nooit!

Net buiten Sa Pa stappen we de taxi uit om te gaan wandelen. We worden opgewacht door een viertal vrouwen, twee van de Mhong stam en twee van de Dzao stam. Zij wandelen mee te halverwege. Eén vrouwtje vraagt of we allemaal ook bij haar wat willen kopen, want dat is natuurlijk de ware reden van hun meewandelen, ze willen allemaal iets aan ons kwijt. Ze spreken een paar woordjes Engels, zodat het onderweg best wel gezellig is en we ook wat van hen leren. We wandelen door bergachtig terrein, redelijk groen, maar helaas ook veel zwerfafval en dat ontsiert deze mooie natuur toch wel een beetje. Voor de mooie rijstvelden zijn we nog te vroeg, de velden staan nu nog droog en vol met onkruid. Maar de bergen met de mistflarden rond de toppen en de toch overwegend groene kleuren, maken van het geheel toch een mooi plaatje. Ging, onze gids, komt er plotseling achter dat ze haar GSM kwijt is, gelukkig komt haar zwager net op de scooter voorbij, ze springt achterop en rijdt de hele weg terug. Wij wandelen ondertussen gewoon verder. Na een half uurtje is ze weer terug met een grote glimlach op haar gezicht, de telefoon lag nog in ons hotel!

Halverwege in Ma Trang (Mhong dorp) stoppen voor een drankje en zoals verwacht kwam daar de handelswaar op tafel en moesten we bij iedereen wat kopen. Dat hebben we natuurlijk ook gedaan. Een tasje, kleedje, buideltje, van alles wat en zo was iedereen tevreden. We vervolgen nu nog met zijn vijven de route, nemen onderweg nog een banaantje en een olie-achtig-bolletje in Ta Phin (Dzao dorp) en komen rond 14.00 uur bij de taxi aan op het eindpunt. We stoppen daarna nog bij een vervallen christelijk kerkje, ooit door Fransen hier gebouwd toen zij nog heer en meester waren in hun kolonie. Maar na hun vertrek is er niets meer aan gedaan. Daarna rijden we terug naar Sa Pa en stoppen bij de markt en wandelen vandaar terug naar ons hotel. We hebben vandaag een mooie wandeling van ongeveer 10 km achter de rug met een zeer vriendelijke en goedlachse gids. Morgen doen we met haar nog een wandeling, een ander deel rondom Sa Pa, deze wandeling duurt naar verwachting zo'n 5 uur.

Wat een mooie foto's!!!

Dochter lief 2017-03-16 16:25:51

Leuke verslagen is net of je erbij bent . Kijk uit naar de volgende. Hoe is het met de spierpijn van al dat wandelen.

Ine 2017-03-17 11:14:41

Hoi Ine, spierpijn valt nog mee. Bij Ha Long Bay kunnen we 24 uur uitrusten, gr Henk