Kalocsa

Hongarije, Foktő

Rond 7 uur worden we door Alexander gewekt met de mededeling dat we nu al langs Budapest varen. De planning was 1 uur later, daar hadden we ook rekening mee gehouden, maar nu liggen we nog op bed met de gordijnen volledig open en zien deze stad met mooie gebouwen aan ons voorbij trekken. Ook worden we gewezen op de mooie bruggen waar we onderdoor varen, ook een brug ontworpen door Eiffel, ja dezelfde als van de Eiffeltoren. Op de terugweg stoppen we in Budapest, maar nu varen we met redelijke hoge snelheid aan deze mooie stad voorbij. We zijn op weg naar Kalocsa (uitspreken als Kaloshja). Als we er aankomen is er geen stad te bekennen slechts twee aanlegsteigers met de namen Kalocsa I en II en een klein winkeltje. De stad zelf ligt zo'n 5 km landinwaarts.

We gaan dit keer wel mee op excursie, lopen is te ver en er is geen openbaar vervoer. Half twee vertrekken de bussen voor een uitstapje naar het wijndorp Hajos. Dit is een zogenaamd Schwäbisches Dorf en met de komst van de Schwaben begin 18-eeuw deed ook de wijncultuur hier haar intrede. We brengen een bezoek aan een openlucht museum en vervolgens gaan we naar het "wijnkelderdorp". Dit dorp herbergt zo'n 1000 wijnkelders, waar huisjes over de ingang van de kelder zijn gebouwd. Hierdoor is een dorp ontstaan, maar er woont niemand. Voordat we naar binnen gaan krijgen we een klein drankkruikje om onze nek, hier wordt de wijn ingeschonken die we kunnen proeven. Daarna gaan we door de voordeur naar binnen en duiken in de woning de wijnkelder in. Luchtvochtigheid en temperatuur (12-14 graden) zijn hier constant. Hierna krijgen we een rondleiding op een modernere wijnboerderij en proeven ook daar ruimschoots van de verschillende witte, rosé en rode wijnen. Onder de indruk van deze wijncultuur, of misschien iets aangeschoten, vertrekken we met de bussen terug naar de Edelweiss.

We hadden ons aangemeld voor een Aziatisch diner en dat is vanavond. De Indonesische kok schotelt tijdens de reis een aantal Aziatische maaltijden voor en vanavond mogen wij aanschuiven. Dit keer zitten we met andere Zwitsers uit Chur aan tafel. We krijgen als eerste loempia's, vervolgens een vissoep, het hoofdgerecht een Indische goulash en als dessert Pisang Goreng, gebakken banaan met ijs. Het geheel is ietwat pittig, voor ons goed te doen, echter onze Zwitserse tafelgast had er meer moeite mee en transpireerde behoorlijk. Na de maaltijd nuttigen we ons drankje verder in de salon voordat we naar bed gaan. Morgenvroeg rond 7 uur kunnen we douane aan boord verwachten, dan moeten we ons per gang in lobby melden voor paspoort controle. We zullen wel zien.

Leuk om te lezen wat jullie allemaal al gedaan hebben. Een heel gevarieerde reis waar je je volgens mij niet hoeft te vervelen. Alleen wel veel schrijfwerk. Enne dit keer geen concurrentie van een fantaserende schoonzus 😜