Selånger

Zweden, Tuna Hembygard

Vannacht slaap ik in een museum. Een hembygard. Dat is een openluchtmuseum van de plaatselijke heemkundevereninging. Je ziet ze in heel Zweden, een verzameling verkregen oude gebouwtjes die zo bewaard worden. En hier stond een bordje bij dat pelgrims mogen kamperen. Handig als ‘t tegen zessen is.

Op de eerste foto zie je mij bij de kerkruïne van Selånger, daar waar Sint Olav in 1030, toen nog gewoon Olav, voet aan land zette. Vanaf hier keek hij naar zee en wat eilandjes. Dat zou hij nu wel laten.

Geologische activiteit zorg er namelijk voor dat de grond hier jaarlijks 7mm stijgt. Dat is sindsdien dus een kleine 7 meter. Meteen dan ook de reden dat ik al dik 2 uur aan de wandel was.

De route was droog en stoffig. En dus dorstig. Maar zolang er onderweg mensen zijn die stoeltjes in de schaduw zetten met een kannetje water, prima te verhapstukken.

Bij jou dus ook warm! Courage!

Marianne Buitenhuis 2023-06-17 19:28:54

Wat leuk weer Olga om jou weer actief vakantie zie beleven mooi de eerste dag. Ik volg je goed ,,wij willen ook is naar Zweden

Marlene raijmakers 2023-06-18 08:18:28

Wauw Olga, hij stond op de planning voor 2020 (de alternatieve Oslo - Trondheim). Helaas door covid destijds niet doorgegaan. Dus nu 'loop' ik hem via jou 😉, maar hij blijft op mijn lijstje staan. Heel veel wandel plezier!

Kristel Gielen 2023-06-18 16:53:34

Wow ongelofelijk hoe de aarde in de loop der tijd verandert! Maar je wordt natuurlijk wel beloond met een prachtig uitzicht na dat klimwerk :).