Stiklestad, klinkt als: Stik-le-stoad

Noorwegen, Verdalsøra

Daar was het dan, Stiklestad, Olavs Waterloo avant la lettre. In een grote veldslag werd hij 3x geraakt en stierf. De steen waar hij zich aan vast klampte ligt achter het altaar in het kerkje. Van de man die hem verzorgde genazen de wonden aan zijn handen en een blinde die struikelde en in zijn bloed viel kon plots zelf zien wat een rommeltje hij er van gemaakt had.

Deze gebeurtenissen maakte dat er in Rome een jaartje later al een heiligverklaring werd uitgebracht. Olav werd Sint. Zijn resten werden naar Nidaros, nu Trondheim, gebracht waar een kathedraal gebouwd werd en honderden jaren lang Europa’s grootste pelgrimtrekpleister is geweest.

Kleine 1000 jaar later ben ik in ieder geval minimaal 10km verder gekomen dan Olav en heb zojuist de schipper getext die me maandag overzet van Tautra naar Trondheim. Aan mij de taak om maandag 10 juli om 10u op de kade te staan. Nog 75km te overbruggen, schat ik zo.

nee hoor, ik zit echt niet constant mijn mail te checken of je nog aan de wandel bent haha. Was toevallig net aan Frank je vorige dag aan het voorlezen. Dus nu 2 in 1! Je gaat gestaag maar dat wordt nog wel even doorbikkelen! Tot nu toe tevreden met de tocht, de foto´s zijn iig prachtig. Mijn vraagteken doet het niet dus tevreden met de tocht, vraagteken. succes en lekker slapen

marielle 2023-07-06 19:47:02

Vandaag geen regen gehad,bof jij even! Je houd de moed er goed in houden zo!!Weer mooie plaatjes gemaakt.Genoten van je verhaaltje en de foto’s.groetjes!!

Mieke Plass 2023-07-06 20:03:33

Oeoe, dat fietspad herinner ik me! #zo’nlastvanmnvoet

Marianne Buitenhuis 2023-07-06 21:31:27

Leuk weer om de geschiedenis m.b.t. het Olavpad te lezen. En weer mooie foto's. Je oversteek voor aanstaande maandag doet me denken aan de oversteek van de Po op de Via Francigena. Dat was bijna een dagvullend programma met alles wat daar bij kwam kijken. Succes!

Carla Duinmeijer 2023-07-06 21:55:23

Mooie natuur en gezellige praatjes en verhaaltjes Geniet Olga 😊

Anja 2023-07-07 00:06:36

heel leuk om jou reis te volgen ,nog een fijne terug reis tot weerziens

joost jansen 2023-07-07 10:29:14

respect olga. Diepe buiging voor jou, dat jij dit gedaan hebt. Het landschap is natuurlijk fantastisch maar toch. Je moet het toch zelf lopen. Misschien komen we elkaar tegen hij Gotenburg 24 juli.