Op naar Ieper. Met hoofdletter i.

België, Ieper

Nou, daar ging ik weer hoor. Grijze luchten, de hele dag door miezerige regen stuiterend over van die Belgische frotwegen. Allemaal van die gebroken betonplaten of over de esthetisch mooi maar waardeloos om te fietsen hobbelkeien.

Poepchagrijnig werd ik er van.

De perfecte omstandigheden om door het stroomgebied van de IJzer naar Ieper te fietsen. Daar waar het front van de 1e Wereldoorlog met piepende banden tot stilstand kwam om vervolgens in kilometerslange loopgraven tot patstelling te komen.

In de lakenhal is een prachtig indrukwekkend museum die dit allemaal perfect uitlegt. Vanavond nog 20.00u ga ik naar de Last Post luisteren bij de Menenpoort waarvan elk beschikbaar stukje muur volgegraveerd staat met de namen van bijna 55.000 omgekomen soldaten.

Ik ben enorm onder de indruk van wat zich hier meer dan 100 jaar geleden heeft afgespeeld. Tevens de hoofdbestemming van deze fietstocht.

Vanaf nu vakantie, zet de zon maar aan! Ik ben er klaar voor!!

Gelukkig zijn de foto’s beterder dan dat je het weer beschrijft 😊 Lijkt mij ook zeer indrukwekkend al die namen die vochten voor de vrijheid.

Marij Vostermans 2021-08-10 21:19:57

Zal wel iets met een dirty mind te maken hebben, maar na poepchagrijnig las ik toch echt strontgebied. 🤣 Zonder gekheid, ik kan me voorstellen dat het indrukwekkend was. Toen ik door Noord-Frankrijk (Via Francigena) liep was ik elke keer geraakt bij iedere begraafplaats die soms ineens opdook, prachtig gelegen, heel goed onderhouden, en allemaal jonge omgekomen soldaten.