Viterbo

Italië, Viterbo

De ochtend begon al lekker Italiaans. De Via Francigena werd naar boven op de rots gestuurd, om via het museum aldaar Montefiascone weer te verlaten. Helaas hadden ze er geen rekening mee gehouden dat wandelaars niet tot negen uur wachten en dus was de poort en daarmee de wandelroute afgesloten. Op de goeie gok vindt iedereen zijn weg wel, maar handig....

De weg die gevonden werd was trouwens van allerlei entertainment voorzien. Een mooie kiwiplantage, helaas nog niet etensrijp. Een oude weg geplaveid met hele grote stenen. Die stratenmakers zijn bepaald niet lui geweest toentertijd. En op de helft van de route lag een thermaal bad. Warm, heel warm en heet. Het was lekker om er even in te zweven, helemaal omdat mijn medepelgrims Marianne en Gerbrand, de een stuk voor me uit liepen, bij de kassa al hadden geregeld dat ik ook gratis naar binnen mocht. True Pilgrim, long way! Oké, bedankt.

En, eerlijk gezegd, ben ik wel gecharmeerd van het Lazio-landschap. Toscane is spectaculair, maar de weg liet ons de laatste dagen mooie wandelingen maken. Heel zachtjes gedacht vind ik het hier misschien wel mooier...

Een orgel, hoog boven weggestopt. Een zonnetje dat stiekem door het raampje gluurt. En Olga die het toch ziet en een meesterwerkje maakt.

Ria 2017-07-20 08:19:09

Hoi Olga, Met veel plezier ben ik met je meegereisd en heb ik genoten van je foto's en verhaaltjes van de tocht die wij zelf in april gemaakt hebben (van Lucca tot San Quirico). Je belevenissen daarna heb ik met belangstelling gelezen omdat ik de tocht verder naar Rome graag af zou willen maken, de foto's zien er veelbelovend uit. Maar we vetrekken nu eerst naar de Dolomieten voor een 12-daagse huttentocht. Bedankt voor je dagelijkse stukjes en veel succes met de laatse dagen. WAt een prestatie: te voet van Oostrum naar Rome!

Toos 2017-07-20 08:30:09

Volgens G-maps is nog zo'n 80km tot de basilica San Pietro. Het eindpunt komt in zicht en ik vraag mij af of je je daarop verheugt of misschien al met weemoed het eind van je spectaculaire reis ziet naderen. Misschien ben je te nuchter voor dergelijke gedachten. Hoe dan ook, vind ik het jammer dat er voor mij als trouw lezer ook het einde nadert van het volgen van jouw pelgrimage in mooie woorden en prachtige beelden. Succes en geniet de komende dagen!

Pedro 2017-07-20 10:35:55

Heel veel succes de laatste kilometers! Chapeau!!

Carla 2017-07-20 17:12:31

Lieve Olga, De woorden van Pedro hierboven geven mijn gevoel ook weer: ben je blij dat het erop zit, of is het ook een soort van helaas het zit erop? Heel veel succes, geniet van de laatste van je pelgrimstocht. Ik neem mijn petje voor je af meid! Dikke knuffel.

Judith Peters 2017-07-21 19:40:17

Ja, Lazio vind ik misschien ook wel mooier dan Toscane. Zeker minder gebaande paden. Slechter georganiseerd ook, armer, ongerepter.