Rome !

Italië, Roma

De wandeling vandaag was lelijk en gevaarlijk totdat op Monte Mario voor het eerst Vaticaanstad te zien was. Vanaf daar worden de straten wel weer geveegd, het vuil opgehaald, komt er een trottoir en wordt Rome een mooie stad. Wat zigzaggend door de straten en de toeristen was het doel Het Sint Pietersplein: Einde van de via Francigena. Einde van mijn reis

En dan sta je daar, achter een lintje dat gespannen is tussen de dranghekken. Buiten het Sint Pietersplein dat is afgeschermd door detectiepoortjes. Maar hé, wat zou dat nu uitmaken, ik sta daar gewoon. 94 dagen geleden trok ik de voordeur achter me dicht, 88 wandel- en 6 rustdagen later sta ik aan het einde van mijn wandeltocht in 'het centrum van de wereld' en ik voel me voldaan. Het is nog te vroeg om er iets van te vinden, maar dat het een mooie ervaring is staat buiten kijf.

Morgen ga ik mijn terugreis organiseren. Mijn voorkeur gaat uit naar de trein, als deze met een beetje aanvaardbare prijs komt en anders maar een vliegtuig retour naar huis. En daarmee komt er ook een einde aan deze blog, het laatste speldje is geprikt. Dank jullie allemaal voor alle berichtjes en aanmoedigingen die ik via hier of rechtstreeks heb ontvangen. Ik heb mijn stukjes met veel plezier geschreven en vond het erg leuk te ontdekken dat er zoveel mensen over mijn schouder meekeken, maar ook meeleefden en me zo een steuntje in de rug gaven. Grazie!

Beste Olga! Je hebt Rome bereikt, van harte proficiat! Ik hoop dat deze tocht jou heeft gebracht, wat je er van hebt verwacht. Natuurlijk wil ik je danken voor jouw bondige impressies, voor al die fraaie beelden, voor bijna tachtig kopjes koffie, en voor al die bloemenpracht langs je pad. Ik wens je een behouden thuiskomst!

Ben Teunissen 2017-07-23 23:28:10

Geloof me, Olga: Het afkicken, nagenieten, opnieuw beleven en herkauwen van deze 94 dagen gaat de rest van je leven bij je blijven. En dat leven van jou zal dus nooit meer hetzelfde zijn! Bedankt voor je verhalen en je foto's. En, als je me toestaat om toch één minpuntje te noemen, door jouw blog ben ik weer aan de koffie geraakt... :) Geniet van Rome als tourist de komende dagen (is dus het eerste begin van het afkicken...).

Noud Maas 2017-07-24 00:06:39

Gefeliciteerd Olga! Het lijkt me inderdaad een onwerkelijk gevoel om daar aan te komen. Wij gaan het volgend jaar ervaren. Bedankt voor je blogs. Fijne terugreis en take care Chiel en Els

Klein Duimpje 2017-07-24 06:21:11

Olga wat een ongelooflijke prestatie. Respect!! Van harte gefeliciteerd! Het lijkt mij inderdaad dat je daar nog een hele tijd voor nodig hebt om te verwerken wat je zoal gezien en beleefd hebt . Geniet ze na :) Groetjes Gonny

Gonny 2017-07-24 07:06:22

Je bent er. Gefeliciteerd! Deze tocht zal je eeuwig meedragen. Je blog, je foto's, samen met alles wat je niet vastgelegd hebt, koester het allemaal. Goede reis naar huis terug. En ik hoop tot ziens.

Everdiene 2017-07-24 07:27:32

Gefeliciteerd! Wat een prestatie!! Ik ben trots op je.

Jacqueline 2017-07-24 08:27:17

Super Olga, wat een ervaring!

Nadja 2017-07-24 08:34:19

Hoi Olga. Nu zal ik aan het einde van je reis toch nog even wat zeggen; Geweldige prestatie meid! Ik heb genoten van je verslagen, je foto's en je humor. Deze herinneringen neemt niemand je meer af. Bedankt dat ik op deze manier met je mee mocht wandelen. Goede reis naar huis. Marij

Marij Michels 2017-07-24 09:01:51

Hallo Olga, Gefeliciteerd met het bereiken van jou doel, Rome! Bedankt, voor de mooie reisverslagen met de prachtige foto's. We hebben ervan genoten, en we weten wat het is, om zo een reis te maken. Wij hopen dat je heel veel mooie herinneringen mee naar huis neemt. Geniet ervan! Fien en Huub van Ass

Fien en Huub van Ass 2017-07-24 09:45:20

Jij moet ons niet bedanken,wij moeten jou bedanken voor het vele plezier dat we aan jou blog beleefden!!

Mieke 2017-07-24 10:35:08

Olga, superstoer dat je deze voetreis naar Rome hebt volbracht. Het was heel leuk om steeds je verhalen te lezen, foto's te zien en zo met je mee te reizen. Geniet nog even van Rome en een goede thuisreis gewenst.

Wilma van Iperen 2017-07-24 10:53:38

Gefeliciteerd Olga, super knap wat je hebt gedaan. Ook ik zal je prachtige foto's en verslagjes gaan missen, wens je nog een paar mooie dagen en een goede terugreis!

Marielle 2017-07-24 11:36:23

Hey olga wat lever jij toch iedere keer mooie prestaties met je vakantie's. Is het niet per fiets dan wel te voet ,het was mooi om te lezen wat je schreef. Chapo. Fijne terugreis. Marlene

Marlene 2017-07-24 13:24:56

Olga, gefeliciteerd met het behalen van je doel. Ik heb genoten van je reis, foto's en geweldige manier van schrijven. Geniet nog even van Rome, en een fijne terug reis......

Jolande 2017-07-24 16:27:01

Proficiat met het halen van het einddoel Olga. Als je thuis bent en zin hebt in zo'n echte Italiaanse cappuccino dan ben je welkom. Ik zal deze voor je maken. Vanaf week 33 zijn wij weer thuis. Nu drinken wij ook cappuccino in Italië. Groeten Frank

Frank 2017-07-24 17:48:20

Wow, er is een einde gekomen aan die waanzinnig mooie tocht van jou naar Rome... ik vind het super knap hoe je het gepresteerd hebt en ik heb genoten van al je blogs en foto's. Geniet nog maar lekker (na) van al het moois om je heen en een hele fijne terugreis gewenst!

Yvonne H 2017-07-24 17:52:04

Well done globetrotter Olga🚶🏼‍♀👞👞☀🍷💪🏻👍🏻😃 Jouw rugzak zit vol met geweldige ervaringen die je de komende periode lekker op je gemakje kunt gaan verwerken én kunt gaan gebruiken voor de rest van jou leven! Veel plezier nog in Vaticaanstad 😇 en enjoy the 🚉 back home 🍷

Henk 2017-07-24 19:35:27

Olga dit was dus echt het laatste 😥😪 Ik heb genoten en met mij velen dus, mijn DANK hiervoor. Kijk terug op deze bijzondere maar mooie tijd. Nu misschien weer tijd om te ⛳️. Welkom thuis.

Marij 2017-07-24 20:45:50

Olga, in een woord: petje af! Aan het commentaar van je vrienden kan ik niets meer toevoegen. Ik ben er van overtuigd dat het afkicken mee zal vallen want je hebt geweldige herinneringen die je een leven lang zullen bijblijven. Voor ons thuisblijvers zal het moeilijk vallen om niet langer meer pindat.com te kunnen volgen! Ik heb genoten!! Succes met het organiseren van je thuisreis. Geniet eerst nog een paar dagen van Rome 😀

Lies Schoneburg 2017-07-24 20:51:38

Proficiat! Geniet van het gevoel bij de afsluiting van de tocht en de dagen, weken, misschien zelfs maanden daarna. Ik ga van jouw verhalen gebruik maken bij mijn eigen tocht, volgend jaar. Zal vaak aan jouw blog terugdenken. Dank daarvoor!

Albert 2017-07-24 21:19:55

Complimenti, prestazioni eccellenti, mille grazie. Arriverderci!

Pedro 2017-07-24 21:43:04

Een mooi moment om je te bedanken. Natuurlijk voor je schitterende verhalen en magnifieke foto's; waar kan een mens al niet aan verslaafd raken. Maar vooral voor de dagen die we samen onderweg waren. Je gezelschap was net zo sprankelend als je blogs. Zoveel mooie herinneringen, voor mij onvergetelijk. Een prachtige thuiskomst, als je genoten hebt van Rome. Dag lieve Olga

Ria 2017-07-24 23:17:04

Geweldig Olga, gefeliciteerd! Heb de fotoreportages gevolgd en het is duidelijk dat je een onvergetelijk avontuur hebt gehad!

Erik 2017-07-25 09:28:19

proficiat met deze wandeling onze complimenten en nu uitrusten van zo een wandeling geweldig

Andre en Mientje 2017-07-26 12:02:00

Ja wat kun je aan al deze complimenten toevoegen het is gewoon een prestatie vande bovenste plank zowel fysiek als mentaal.ook ik heb er van genoten je op afstand te volgen.Hoop je binnenkort een keer te spreken en geniet nog lekker na 👍🏼 Bert

Bert 2017-07-26 20:59:31

Yes, je bent gearriveerd op je eindbestemmimg van deze reis. Topprestatie 👍 👍👍 Wat moet dat een geweldig gevoel zijn om daar naar zoveel ontberingen te kunnen staan. Geniet nog lekker van rome voordat je aan de terugreis begint. Groetjes