Lelijk!

Italië, Pietrasanta

Wat is Italië hier lelijk! Zo lelijk dat het alweer bijna mooi is. Heel even had ik nog getwijfeld of ik de weg langs het strand zou nemen om zo bij Pietrasanta te arriveren, maar heb besloten het lawaai en de drukte zo snel mogelijk de rug toe te keren. Wegen, snelwegen en het spoor dragen niet bij aan een mooi landschap. Stinkende vrachtwagens, lawaaiige scooters en de theatrale Italianen niet aan de rust.

Zodra ik na Massa de bergen inliep werd het ineens een stuk aangenamer. Lievere dorpjes, schaduw, mooie vergezichten. Het eindpunt, Pietrasanta, trok de bungelende onvoldoende voor deze etappe pijlsnel naar en dikke voldoende. Een stadje vol kunstgalerijen, exposities en standbeelden. Kleurrijk en sfeervol. In de avond transformeerde het stadje naar één groot openluchtrestaurant; alle tafeltjes werden gevuld. Het bleef nog lang onrustig in de stad. Maar dat is volgens mij gewoon altijd en overal in Italië...

Recyclen met marmer. Ach ja.

Everdiene 2017-07-05 19:03:03

"Lelijk", maar de foto's blijven geweldig. Kun je eens verklappen hoe je die prachtige kleuren tevoorschijn tovert? 30 Graden zie ik op een foto. Ik wens je toe dat de temperaturen in de Toscane draaglijk blijven. Goede tocht gewenst.