Naar Francia

Spanje, Vilamaniscle

Donker, sterren aan de hemel, stilte van een dorp waar bijna alle wegen doodlopen!
Vanmorgen zijn Paul en Nala weer gaan joggen. Op Strava kwamen direct felicitaties voor zijn gebroken record op de 5 km, niet moeilijk, de eerste 5 km in jaaaaren! Maar ik ben trots op mijn copains! In Vilamaniscle groeien kurkeiken en druifjes. Er is een wijncoöperatieve, maar gesloten... Weekend?
Heerlijk, die rust.
En dan leggen we onze (voorlopig) laatste kilometers in Spanje af. Een fort bovenop de heuvel kijkt goedkeurend op onze doortocht naar Frankrijk toe en de besneeuwde Pyreneeëntoppen fonkelen onder een stralende zon. Zo cruisen is mooi en relaxed.
We arriveren iets voor drie op een privé-camperplek met nogal wat service in de buurt van Aigues-Mortes, een streek in Frankrijk waar we nog nooit waren.
De eigenares toont ons de wandelwegen naar Le Grau-du-Roi en Aigues-Mortes...
Omdat we een rustdag ingepland hadden, besluiten we 'gewoon' even naar het haventje van Le Grau-du-Roi te wandelen... Blijkt toch wel een fikse tocht, maar we zien zoutbergen, 'wilde' stieren, de witte Camargue-paarden, watervogels en ... flamingo's! Deze steltlopers zijn zó sierlijk, hun zwart-roze veren zijn zo knap als ze hun vleugels openspreiden en ze zijn zo rank als ze door de lucht zweven. Het is autovrij stappen, Nala kan het grootste deel vrij en in het havenstadje trakteren we onszelf op mijn eerste 'pastiske', ijsje, wafel...
Er is een autovrije wandelzone naar het strand - Nala kent het nog en 'vliegt' over een muurtje, de zotte doos!
Vlakbij de vuurtoren staat een gedenkteken voor mannen die hun leven lieten op zee en het beeld 'Hommage aux femmes de Camargue' beeldt heel gevoelig uit hoe gezinnen wachten op hun vaders, mannen, zonen die op zee werken. Het is een werk van kunstenares Ali Salem.
Uiteindelijk kwamen we met dik 12 km in de benen terug 'thuis' voor het donker werd. Voor Paul en Nala betekent dat dus ongeveer 18 km!
Jammer dat de batterijen van de Canon nog niet opgeladen waren, want hoewel de Huawei niet ontgoocheld qua fotokwaliteit, is het telegedeelte toch wel niet te meten met het echte fototoestel!

Daar waren wij in november nog. Wij hebben toen gratis geslapen aan de vestingmuren van aiges mortes. Maar dat staat niet op park4night. Wel prachtig! Nog veel plezier. Marja

Marjasteens@telenet.be 2024-03-17 21:33:29

Fascinerend ,de fauna van de Camargue. Vooral de witte paarden spreken aan vind ik. Zeer mooi ook het beeld van de wachtende vrouw met kind. Uniek! Nala speelt in deze haar titelrol als geen andere!

Godelieve 2024-03-17 22:32:36

We hebben weer vele beestjes gezien inclusief ons fotomodel dat luistert naar de naam Nala !

Rita en Paul 2024-03-17 22:39:36

De Camargue, een unieke en authentieke locatie. En nu de Provence binnen? Eveneens specifiek met Arles, Saint-Rémy-de-Provence, Les Baux-de-Provence, Rousillon, Gordes, ... We zijn weeral benieuwd naar het verslag van vanavond.

Cyriel en Lieve 2024-03-18 11:52:53

Weer een nieuwe uitdaging.