Portugal

Spanje, Pontevedra

In Pontevedra stonden we op een gratis parking en we konden vanmorgen nog gratis afvalwater lozen en vers water bijvullen. Vervolgens vatten we de weg naar Portugal aan! Het weer is erg wisselvallig, maar we treffen het met de timing van de maartse buien!
Vlak na de grens zoeken we de oever van de Rio Miño op en parkeren bij de ferry in het haventje van Caminho. Het is een klein historisch dorpje, met 17de eeuwse versterkingen in Vaubanstijl. Het was aangenaam slenteren, maar het kleurrijke dat we van Portugal verwachten, vonden we niet. Veel leegstand, heel veel verval en veel immo-bordjes ontsieren de straatjes. Beter weer en meer toeristen zullen allicht een andere sfeer brengen, maar toch...
Langs de kustweg rijden we verder naar een volgend stadje. Langs een verlaten kasseiweg rijden we nog even naar een grote, lege parking vlak aan de kust. Nala herkent meteen het 'strand' en zet een enthousiaste sprint in! De golven beginnen hier Atlantische manieren te krijgen!
Viana do Castelo, onze volgende stop bij de monding van de Lima, was een welvarend centrum door de ontdekkingsreizen en de bijhorende handelsbetrekkingen met oa Brazilië en de visserij, in het bijzonder de vangst van kabeljauw. Die rijkdom weerspiegelde zich in mooie, granieten gebouwen. We parkeren ons bij de haven en laten ons naar het historisch centrum voeren in het kielzog van de vele bezoekers. Hier doet men duidelijk inspanningen om de stad te moderniseren en op te frissen, modern en historisch versmelten. We bewonderen een van de bruggen over de Lima, een ijzeren ontwerp van Gustave Eiffel. Op 30 juni 1878 voltooiden ze hier de eerste weg-spoorbrug (met 2 overlappende dekken) in Portugal. De brug is 645 meter lang.
Ons volgende stadje is Barcelos... Eerst gaan we nog naar de supermarkt en we laten ons verleiden door versgemaakte pasteis, ze zijn nog warm. Zo lekker... Brood kopen blijft een avontuur: we kiezen een brood en moeten dat dan snijden. Heel andere machine dan bij ons... Je kiest de dikte van de sneetjes, het apparaat callibreert en dan komt er een soort cirkelzaag die het brood zaagt!
Maar bovenal hebben ze hier dé oplossing tegen de verkeerde rij kiezen aan de kassa's... Iedereen wacht in één rij en op een scherm verschijnt dan de kassa waar jij naartoe moet.
De meeste mensen kennen de felgekleurde haan als symbool (en souvenir) van Portugal. Hier het verhaal uit Barcelos dat aan de basis ligt van de populariteit van de haan! Er was een misdaad gepleegd en een pelgrim uit Galicië bleek de perfecte zondebok. Toen de rechter zijn uitspraak deed, riep de bedevaarders uit: 'Het haantje dat jij zo meteen gaat eten, zal kraaien op het moment dat ik word opgehangen als bewijs van mijn onschuld'. Het haantje kraaide, de rechter kwam aanrennen, de strop was nog niet gelegd en de pelgrim kwam vrij! En zo kreeg Portugal een nieuw symbool.Dat je op elke hoek van de straat hanen treft in Barcelos zal niet verbazen!
Maar verder wist dit stadje ons ook te bekoren met de middeleeuwse brug, de barokke Templo do Senhor de Bom Jesus da Cruz, de donjon, de Catedral da Misericórdia... In de straten weerklonk een mix van moderne muziek en religieuze koorzangen. Mooie straatjes, lieflijke parkjes, de voorbereiding van een processie... Even liepen we zelfs mee in een verkiezingsoptocht! Toffe muziek, jonge mensen die over 'esperenza' zongen en ik kreeg ne stylo, het zullen dus wel de goeie geweest zijn!
Voor de nacht stationeren we ons iets buiten Braga, maar daarover morgen meer!

Tof verslag en blauwere luchten dan hier! Leuk het verhaal van de haantjes te leren kennen. Ps: de Carrefour van zemst heeft het Portugees systeem ook, dus hier ook geen “ verkeerde rij”, alhoewel dat soms toch nog kan tegenvallen....

Els Peeters 2024-02-24 22:20:52

Portugal leeft in mijn hart, ben benieuwd waar jullie overal gaan passeren. Ik heb verschillende van die haantjes thuis, nu heb ik ook het volledige verhaal, merci

Liliane 2024-02-24 22:34:25

Pracht en praal op dat Iberisch Schiereiland! Beginnen we met de haantjes: zo'n mooie kan ik niet knutselen! En dan die beelden van Christus, gebukt onder het kruis. Die wimpels en zo hangen die daar altijd of is dat tegen de aanloop naar Pasen? Nala wordt dan weer door het strand geïnspireerd. Sportieve hond als ze is! Ikzelf ben weg van de taal. De klinkende namen van steden, gebouwen, pleinen voeren me terug naar de tijden van Columbus en Isaura. Inderdaad jullie verslagen voeren ons, lezers, gedurende een half uurtje weg van de wereld. Graçias! ?

Godelieve 2024-02-24 23:54:24

Nog altijd geen weer voor korte broek en korte mouwen? 😢 Genieten maar van alle mooie dingen.

Luc 2024-02-25 06:57:24

Elke dag genieten van jullie verhalen !

Frieda Van der Auwera 2024-02-25 09:06:57

Boke eten en terwijl een mooi verhaal lezen, meer moet dat niet zijn op een zondagmorgen.

Rita 2024-02-25 09:10:25

ik ben het helemaal eens met mijn naamgenoot ,niets beter om een zondagmorgen goed gezind te beginnen !

Rita en Paul 2024-02-25 09:29:24

Ik duim voor meer azul in de lucht🧙‍♀️ en zeker trachten een bedevaart mee te pikken. We zijn toevallig in een optocht terecht gekomen aan de coto doñana, dachten eerst aan carnaval door de paradewagens maar het was wel degelijk een bedevaart. En nog geen lekker ‘viske ‘geproefd?