Golven en eiken

Portugal, Óbidos

De zon straalt en we ontbijten met de zijdeur open!
Als we Óbidos verlaten, wanen we ons even 2 000 km meer noordelijk, op de zondagse markt in Heist-op-den-Berg. Wij rijden echter naar de zee, euh neen, de oceaan. In Ferrel/Baléal genieten we van strand, rotsen en golven onder een aangenaam zonnetje. Langs de kustweg rijden we door de duinen naar een zuidelijker schiereilandje waar we de hele toer doen met stops voor mooie plaatjes. Wat een grillige rotsformaties en hoe kwetsbaar. Overal waarschuwingen om er 'niet de kantjes' af te lopen! En dan haalt de jongen het van de man: Paul gaat toch één van die hoge rotsen beklimmen. Nala mag niet mee en verliest van op haar 'plaatske' baasje geen seconde uit het oog!
Lissabon laten we links liggen (eigenlijk rechts!), want die prachtige stad bezochten we enkele jaren geleden. We rijden via N-wegen landinwaarts, Évora is de uiteindelijke bestemming. Trotter belooft een mooie stad met rijk verleden in Alentejo, de regio waar alles wat rustiger gaat, een regio die lang wat achtergesteld was...
We zien het landschap en de begroeiing wijzigen. We rijden door een fruitstreek met overal verzorgd geleide en gesnoeide laagstam boomgaarden. Vervolgens plantages met de eucalyptus, blauwe gombomen en opeens merken we de eerste kurkeiken op. Ze zijn heel goed te herkennen omdat ze nog maar recent van hun jasje zijn ontdaan. Als we het verstedelijkte gebied ten noorden van Lissabon gepasseerd zijn, rijden we eerst door uitgestrekte weilanden, maar dan zijn er de kurkbossen. Kurk oogsten is een werk van geduld: de bomen zijn weliswaar 200 jaar productief, maar de eerste 25 jaar moeten ze alleen maar groeien en sterk worden! Dan mag de kurklaag om de 9 jaar geoogst worden.
Kurk is een duurzaam en natuurlijk materiaal, dat veel voordelen heeft. Het is licht, waterafstotend, isolerend, brandwerend en recycleerbaar. Het wordt niet alleen gebruikt voor wijnflessen, maar ook voor schoenen, tassen, vloeren, muziekinstrumenten, meubels en nog veel meer. In de winkels gaan ze er prat op dat kurk een volledig Portugees product is, ook hier verwerkt. Ze waarschuwen voor namaak uit... China. En inderdaad wanneer we vanavond in Évora nog even een avondwandeling maken, komen we voorbij een souvernierzaak waar de kurken hebbedingen voor belachelijke prijzen worden verkocht. Bijna spijt... Maar ik vind geen etiket 'Made in Portugal' en als de uitbater van Chinese origine ons buitenzwiert vanwege 'no dogs allowed', weten we genoeg!
In het oude centrum lijken we op de repetitie van de fanfare verzeild te zijn, maar het is een processie die door de straten schrijdt.
Als de zon zich verstopt, lopen we op een pleintje met terrassen, waar Nala en ik ons onder een parasol placeren en Paul gaat bestellen. We zitten in een (populaire) zaak waar ze croissants vullen met hartige en zoete vullingen, alles vers... En goe! Ge hebt er mee gegeten!

Heel mooi alle 2 dagen gaat Lydia naar moe bus om alles te laten volgen en ze is er in geïnteresseerd groetjes ,Roger &,Lydia en de moe

Roger& Lydia 2024-03-03 20:42:13

Fotogenieke Nala op het fijne zandstrand met op de achtergrond de beukende golven die hun steentje bijdragen om de rotsen nog grilliger te maken. Fantastisch beeld!! Elke foto verdient een bijzondere commentaar maar laten we het houden bij de eerste foto's van bloeiende plantjes. Ze zijn teer en kwetsbaar in tegenstelling tot de ruwe elementen die tevoren op de voorgrond waren. Voor ons is ook de kurkeik heel bijzonder. We hebben nl. kurkvloer in de living liggen. En wie zou er kunnen weerstaan aan zulke croissant? Goe bezig, doe zo voort!

Godelieve 2024-03-03 21:21:33

1 conclusie, mooi land, we zijn momenteel zelf op trot, maar zoveel moois als bij jullie is hier niet te vinden. Beetje na de tijd maar Coimbra is prachtig he! Veel plezier daar!

Liliane 2024-03-04 05:28:14

ik ben blij dat het weer beter is zo aan de mooie foto's te zien en jullie sluiten de dag weer heerlijk af , smakelijk !!!

Rita en Paul 2024-03-04 10:10:22

Obidos is een gezellige plaats, maar wij hebben daar geen goede herinneringen aan. Onze huurauto stond op de parking en terwijl wij een wandeling maakten door de kleine straatjes, werd er in onze auto ingebroken. Via een stukgeslagen ruit, werd een deel van onze baggage gestolen. Carolin had alleen nog wat zij die dag aan had en dat was niet veel door het warme weer. Het was na Lissabon nog maar onze tweede halte van onze rondreis en dat zonder kleding of toiletgerief. Shoppen was een noodzaak.