Swimming in the pool

Frankrijk, Vauquois

Hoe donker kan de nacht zijn om van de glinstering van de sterren te genieten.
Heerlijke boerenbuiten.
De buurtwinkel kwam om kwart over negen langs en zo konden we proviand inslaan. Brood, suiker, fruit, beleg, water ... Met de suiker hebben we een ruilhandel opgezet met pas gearriveerde Nederlanders: ons teveel aan suiker voor thee, plus nog bonbons, maar dat was in tzwart!
We reden door des Ardennes, echt prachtig. Het kan echt niet op vandaag: bergop, windop, ben op!
We bezochten de bunkers, l'abri du kronprinz. Hier moest kroonprins Willem toezicht houden op troepen. In het bos verstopt lagen nog verschillende bunkers 'verstopt'. Verderop een monument, ossuarium (knekelhuis) met de stoffelijke resten van niet-geïdentificeerde gesneuvelden. We wandelden ook naar de gesloten Kaiserstunnel (ortliebtunnel). In de heuvels heersten de Fransen bovengronds terwijl ondergronds een heel netwerk van gangen, munitiedepots, ehbo-posten, generatoren, ... door de Duitsers was aangelegd. Verder werden de stellingen voortdurend door beide partijen ondergraven en opgeblazen. Het landschap had nu iets van een extreem goed aangelegd paintballterrein, maar de vergelijking is uiteraard wansmakelijk.
Hoe 'mild' kan een klim zijn bij 35°? In Vauqouis wachtte ons echter een superwarm onthaal bij B&B le mont cigale bij Lieve en Johan en Bo, de bouvier.
Het zwembad was heerlijk!
Tussenin nog een wandeling naar le but de vauquois gemaakt als afwisseling met het fietsen. Best pittige beklimming. Weer een getuige van donkere dagen. Het oorspronkelijke dorp lag op de vuurlinie en is compleet vernield en herschapen in een maanlandschap van kraters. Nu ligt het dorpje iets lager.
Bij terugkomst in de B&B stond het aperitief klaar en volgde een superlekkere gezellige bbq met oud-leiding vriendinnen van Lieve. Merci dat wij hier konden bij aanschuiven.
Ondertussen heeft Portugal ek gewonnen.
De piep van Paul is trouwens opgelost, nu staat mijn riem droog, we kunnen het nu tenminste simpel oplossen!
Sloppel

Heel mooi - veel bewondering! (ik wou deze keer gewoon eens de eerste zijn, misschien omdat ik vorige editie de laatste was). We blijven jullie volgen hoor

Agnes 2016-07-11 10:50:27

Gisteren thuisgekomen van kamp en vandaag over jullie avontuur gelezen. Geniet ervan, een vakantie om nooit meer te vergeten.

Peggy 2016-07-11 10:51:46

vorig jaar heel die streek af gecrossed ... hopelijk mis je een aantal zaken niet. Waanzinnig eigenlijk maar je moet de maquette in het museum bekijken om echte een idee en overzicht te krijgen.

Ike weer 2016-07-11 11:04:39

weeral mooie foto's met mooie verhalen een hele uitdaging elke keer opnieuw mooie natuur en gezellige b&b met zwembad dat zal deugd gedaan hebben nog een fijne reis verder !!

gerda 2016-07-11 11:37:39

Het is daar zalig he! Doe heel veel groetjes aan lieve en johan van mij en geef bo een dikke knuffel! Veel plezier nog!

Els 2016-07-11 13:28:08

Gelukkig was t maar die riem ... B&B, bbq, zwembad, dat moet echt luxe zijn na al die dagen, genieten grtjs

louis d p 2016-07-11 20:04:58

Mams... die witte beentjes... zaaalig 😉😂 x

Sofie 2016-07-11 22:27:26

Met veel plezier volgen wij elke dag jullie avontuur...chapeau!!