Naar Dali

Spanje, Sentmenat

We sliepen helemaal alleen aan ons kasteel! Niks hangjongeren of ander verdachts! Vanaf half negen de volgende ochtend komen locals hier mountainbiken, wandelen, fietsen, hond uitlaten, zelfs aan de auto sleutelen...
Paul gaat met Nala op ochtendwandeling/jogging. Bij terugkomst zoekt die border van ons meteen de schaduw op, hoe heerlijk is dat! 26 graden bij vertrek na het ontbijt.
Figueres is onze bestemming. Een stadje dichtbij de Franse grens en geboorte- en overlijdensplaats van Salvator Dali.
De wereldberoemde schilder, kunstenaar, genie, exentriekeling, complexe persoon en zeker ook controversiële figuur heeft hier zelf zijn museum, tempel, begraafplaats ontworpen. Uren kan je je ogen uitkijken, in de plaats van antwoorden krijg je hier vragen. De symboliek in de werken van Dali is nauwelijks te vatten, de schoonheid waarmee alles in dit museum met elkaar verweven is, dat komt in de buurt van 'De volharding der herinnering' (één van zijn werken) qua metafoor ...
We laten de foto's voor zich spreken, ik ga me hier niet aan besprekingen wagen noch recencies of interpretaties geven, daarover is al voldoende inkt gevloeid, alles is opzoekbaar! Bovendien kunnen we in onze reportage maar een fractie van de meer dan 1700 tentoongestelde werken tonen!
Dit bezoek was zijn inkom alvast méér dan waard, één van de hoogtepunten weeral!
Bij Paul brengt Dali ook andere dingen in herinnering. Toen hij in het begin van zijn carrière op de COR (Coronaire of hartbewaking) personen binnenkreeg met misselijkheid, braken, hartritmestoornissen en/of verwardheid en je nam een EKG (Electrocardiogram), en je zag op de plaats van het St-segment een gebogen krul zoals "De Snor van Dali", dan wist je dat die persoon een digitalisintoxicatie had nog vóór de bloeduitslag dit aantoonde (teveel digoxine in het bloed door medicatie) en kon je sneller ingrijpen. Enfin, dat is zijn relaas...
We stonden geparkeerd in het centrum op een bewaakte betaalparking, ook super zodat Nala in de schaduw kon wachten tot ons koffieke gedegusteerd was.
Voor de slaapplaats met voorzieningen kwamen we 'tweedes': we weten ondertussen dat je na 16 uur zo goed als geen kans meer hebt op de populaire plekken, zijnde gratis en met voorzieningen. Verder kijken brengt ons in een bergdorpje op de dorpsparking. Voorlopig heel rustig en we staan hier weer alleen! Met 2000 stappen hebben we het hele dorp verkend! Niks te zien, maar zo schoon, ook de zonsondergang! Dat is toch telkens de kroon op een dag, dat de ZON ondergaat!
Ondertussen heeft onze papa het avondmaal klaar en word ik gesommeerd om te stoppen met schrijven. Puree met gebraden kippenbout en champignonsaus. Mmmmmh!
Geen 4G ontvangst hier. Versturen zal voor morgen zijn...

Prachtige ervaring met de grote meester Dali en de afgeleide kennis van het EKG.

Cyriel en Lieve 2024-03-17 11:33:11

Die Dali, ne krak he, zal wel de moeite geweest zijn. En Ook Kostas is aanwezig🙃, in zijn jonge jaren dan…

Liliane 2024-03-17 11:40:01

Ik zal niet geraken op die plaats, des te meer geniet ik van de foto's en het verhaal. Al zo vaak gezien en toch altijd even intrigerend.

Rita 2024-03-17 14:22:45

Dali ongetwijfeld een genie. Bij de ‘huis opruim actie’ bij mama en papa zou ik zoiets aan Opnieuw en CO geven, ik vermoed zelfs dat ik moet opleggen dat ze het zouden meenemen🤪

Caroline 2024-03-17 14:28:56

Geweldig, het was een must nietwaar..., Dali in optima forma!

Cili de Looze 2024-03-17 14:45:39

Heb in de tijd een foto van lincoln gekocht en jaaaaaaren getoond in 3de jaar bij de les optische illusie. Nu in Lorca ( Murcia) . Leuk stadje en lekker eten! We zijn nu in spaanse vakantiemodus. Al goeie overnachtingsplaatsen tot hiertoe. Oppassen als je stopt op parkings langs autosnelwegen. Zal het later wel eens vertellen. Geniet nog van jullie laatste vakantiedagen. Marja en Omer

Marjasteens@telenet.be 2024-03-17 15:56:25

Dahli, kunstenaar van alle tijden! Indrukwekkend! Zouden veel woorden hier de kunst niet tekort doen? De ondergaande zon, een kunstwerk van de natuur, dat telkens weer een ander gezicht heeft, mensen tot rust brengt en herinneringen aan mooie reizen vastlegt.

Godelieve 2024-03-17 16:09:17

Enkele jaren geleden ook bezocht... het is echt de moeite waard. PS. Mijn schoonzoon, die Dali bewonderd, heeft zijn poes ook de naam Dali gegeven....

Frieda Van der Auwera 2024-03-17 18:47:25

Lang geleden ook in Figueres geweest, met onze ( toen kleine) kinderen. Herinnerde me het museum nog hoed, ook de auto:) Heel mooie zonsondergang, daar kunnen we hier slechts van dromen. Geniet er nog van!

Els Peeters 2024-03-17 19:12:24

Prachtig, onweerstaanbaar mooi. Jos krijgt ook zin in die omgeving. Geniet ervan!

Jos & Chris 2024-03-18 10:18:20

Het museum is inderdaad de moeite waard. Ik ben er ooit ook geweest.