Kemmel - Violaines

Frankrijk, Violaines

Lang geslapen en gesoesd.
Het zonneke verwelkomt ons en overmoedig profiteren we van onze stoeltjes, onze thee, de zon ... Tot een vette, grijze wolk plots onze modus op schuilen zet. Zo fietsen we pas om 12u van de camping weg.
Tot nu toe voor ons onbekende oorlogsmonumenten komen op onze weg: Spanbroekmolenkrater is nu een idyllisch waterke met waterlelies, maar getuige van vernietigingen hier tijdens WOI. Bij Mesen bezoeken we de Ierse vredestoren; symbool voor de gezamenlijke strijd die protestantse en katholieke Ieren voerden voor de vrijheid van België, terwijl die vrijheid hen al de eeuwen ontzegd werd door de Britten. De gedichten op de gedenkstenen raken je tot het diepste van je ziel.
Twee regenvlagen nopen ons tot schuilen in een schuur.
De grens zijn we vrij illegaal overgestoken: geen portret bij de douane.
De Slag bij Fromelles toont de waanzin van de oorlog eens te meer: méér dan 5000 doden en gewonden op één dag zonder één meter terreinwinst. De drie volgende dagen en nachten haalden Amerikanen, Canadezen ... hun dode en gewonde makkers uit het Niemandsland. Velen werden nooit geïdentificeerd. Cobbert monument.
Het weer werd ons goedgezind, verbrande neuzen!
We fietsen tot Violaines waar we een schitterende camping vinden. L'Etang. Eigenlijk een 't Ven: mooie visvijver, met dertien kampeerplaatsen, een zalige sanitaire blok, gezellige bar met tv voor Frankrijk-IJsland. Jammer genoeg geen wifi.

Tof dat ik mee kan volgen. Geniet van jullie trip. Groetjes

Karin Huybrechts 2016-07-04 13:19:54

Dat ziet er al veel beter uit

de paepe louis 2016-07-04 15:35:35

Imelda, mooi reisverslag, grappig, beeldend, ik ben fan, ik blijf jullie volgen, veel plezie en weing regen toegewenst!

Liliane 2016-07-04 15:55:09

Go, go, Imelda en Paul! ;-)

Annelien 2016-07-04 19:34:07

Tof om jullie te kunnen volgen! Hopelijk niet te veel regen, maar je bent in elk geval weg uit dit miezerige België!

Marja 2016-07-04 20:46:36

Imelda en haar geweldige pen, weer eens. Merci, ik kijk al uit naar de volgende.

Rita 2016-07-04 21:13:38

Een hele onderneming, hele dag fietsen, het bezoeken van heel wat nieuwe monumenten, tentje opzetten en terug weer inpakken ... Geniet van al het mooie onderweg, we duimen!

Suzanne 2016-07-04 22:56:51

Ziet er gezellig uit! Maar ik ben nog wat achter met alles te lezen(ik kan al ni volgen en zit nog ni op mijne vlo!