Harry Potter achterna!

Portugal, Coimbra

Uitslapen in het verlengde van de rustdag. Maart is begonnen... De lente lonkt!
Na weeral ne grote kuis zoeken we een parking bij het centrum van Coimbra. De eerste winkelstraat kom ik in de ban van kurk, niet als in 'wijnfles-afsluiting', maar als in 'sjakosj'. We kopen een elegant model met azulejos-versiering, helemaal Portugees dus! Heel raar, het voelt zacht als leder en het zou dezelfde eigenschappen hebben qua duurzaamheid en onderhoud. Bij de koffie straks zal ik het tasje achteloos aan mijn zijde leggen!
We kuieren verder of beter we klimmen verder, want de highlights of Coimbra nemen die titel heel letterlijk.
Via de Almedina-toren bereiken we de Sé Velha, de oude kathedraal. Dit is een bouwwerk met de stevige en sobere uitstraling van een burcht, de Moren waren nog maar net verdreven en je kon maar beter op zeker spelen. Toch zijn ook Moorse elementen verwerkt in de kantelen en de beelden aan de buitenkant.
Het interieur bevat dan weer een uitbundig versierd hoofdaltaar! De aangrenzende kloostergang is de oudste in Portugal en bevat romaanse elementen.
Vervolgens gaan we ons intellect voeden! Coimbra herbergt een van de oudste universiteiten ter wereld: in 1290 werd het stichtingsdecreet opgesteld. Onze Leuvense universiteit werd opgericht in 1425. Heel wat gebouwen en faculteiten zijn te bezoeken en het vergt ons enig geregel om onze tickets correct te timen. Omwille van Nala moeten we om de beurt een tijdslot kiezen. Aan de ticketbalie rekent de receptioniste ons meteen het seniorentarief +65 aan... Heel wat voordeliger en Paul vindt dat meteen top, ware het niet dat ik dus zonder toelating 2 jaar overschat wordt...
Het bibliotheekbezoek aan de biblioteca Joanina start in de universiteitsgevangenis! Inderdaad, er zijn cellen voorzien voor veroordeelde medewerkers of studenten, zodat die niet bij mensen van lager allooi moesten boeten!
Het binnenkomen in de tempel van kennis is overweldigend. Trinity College in Dublin was indrukwekkend, maar de drie zalen in telkens twee etages met hoge versierde plafonds, weelderige versieringen, zware tafels, leeshoekjes... geven kippenvel en ontroeren waarlijk. J.K. Rowling, de schrijfster van de Harry Potter-boeken, leefde hier een tijd en heeft hier vast haar inspiratie gehaald voor Zweinstein. Elke zaal heeft een eigen kleur en de schilderijen verwijzen naar de drie continenten waar Portugal kolonies bezat: Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Om de boeken te beschermen tegen insectjes die de boeken zouden aanvreten, leeft hier een kolonie vleermuizen: door speciale openingen komen ze 's avonds binnen. Om het meubilair te beschermen tegen hun uitwerpselen, bedekken werklui elke avond de tafels met lederen doeken...
Na tien minuten wordt iedere groep bezoekers vastberaden verzocht om de ruimte te verlaten, zoniet zou je hier uren je ogen kunnen uitkijken!
We bezoeken nadien de koninklijke kapel toegewijd aan San Miguel. Weer een rijk versierd interieur met orgel, azulejos,... Normaal was ook het koninklijk paleis te bezichtigen, maar vanwege een festiviteit van de universiteit, was dit deel van het bezoek gesloten voor toeristen. Als compensatie droegen veel profs en studenten hun cape e batina: een zwart pak met lange cape, eertijds een soort uniform, nu deel van traditie en ceremonieën. De cape mag gedragen worden nadat iemand geslaagd is voor het eerste jaar van zijn studie als beloning om geen groentje meer te zijn.
We lopen nog even langs de Sé Nova, de nieuwe kathedraal.
Na een korte passage bij de faculteit geneeskunde en een wandeling door de jardim botânico zakken we af naar de benedenstad om nog een koffieke met een briosa en pastel tentúgal te verorberen, dit zijn twee typische bladerdeeggebakjes van Coimbra met eier/melkvulling en amandel. Zeer aan te bevelen!
De vele jonge mensen maken van het oude Coimbra een bruisende en aangename plek!
Tijdens de terugweg naar de parking worden de buien regen en dus is het tijd om weer zuidwaarts te rijden. Net na zonsondergang leidt het verlichte kruis van het heiligdom van Fatima ons naar een fijne parking om veilig de nacht door te brengen.
Eerst wandelen we nog naar de esplanade, horen de gezangen van de avondviering en branden alvast een kaarske. Hoewel Nala weer veel bijval heeft, moet de guard ons omwille van 'the rules' wegsturen van plekken waar meerdere mensen zijn! Hij verontschuldigt zich, want hij ziet dat ze 'a good dog' is, maar...
Fatima is het Lourdes van Portugal! In 1917 verscheen Maria hier meerdere keren aan drie herdertjes Lucia, Francisco en Jacinta. Ze vroeg boetedoening aan de kinderen, bidden voor vrede (de Eerste Wereldoorlog woedde) en vertelde hen drie geheimen: het einde van de oorlog met ook de opkomst van de revolutie in Rusland en het begin van de Tweede Wereldoorlog. De derde voorspelling werd pas in 2000 bekendgemaakt. In een visioen was de aanslag op paus Johannes Paulus II in 1981 voorspeld... De kogel die de paus trof, is verwerkt in de kroon van Fatima...
Lucinda en Francisco stierven als 10-jarige kinderen aan de Spaanse griep. Lucia trad in bij een Spaans karmelitessenklooster en overleed in 2005 op 98-jarige leeftijd.
De verschijningen kwamen op een goed moment voor de kerk, maar los daarvan beroert deze plek heel veel mensen die hier steun en houvast zoeken, zelfs op een regenachtige 1ste maart!

Wat een mooi land is Portugal! De natuur is zeker te bewonderen maar wat een prachtige gebouwen: sierlijk, kleurrijk en in duurzame materialen. Ik wou uit deze fotoreeks het mooiste gebouw kiezen maar dat lukte niet. Fatima is wel zeer bekend als bedevaartsoord. Bidden voor vrede, TOEN voor het einde van de Eerste Wereldoorlog en NU , meer dan ooit?

Godelieve 2024-03-01 23:20:10

Gelukkig is er een pauze tijdens de quiz om jullie mooi en zeer interessant verhaal te lezen. Kan niet wachten tot thuis.

Rita 2024-03-01 23:27:45

Portugal is een prachtig land, het brengt goede herinneringen boven en de mooie foto's maken het gevoel compleet, wij hadden wel geen Nala bij en dat is precies wel een meerwaarde

Rita en Paul 2024-03-02 13:12:02

Mooi verslag van een prachtige omgeving. Proficiat. Noot: de vrouw van het koppel dat ons ouderlijk huis bewoont noemt natuurlijk ... Fatima. We kijken weeral uit naar 22.30 uur voor een volgende belevenis.

Cyriel en Lieve 2024-03-02 17:53:35

Schoon sjakosj 😀

Annelien 2024-03-02 18:56:14

Coimbra heeft parels zo te zien. Wa een universiteit! prachtig! en weeral goeie koffie met pasteles. Hmmm

Dan en Wim 2024-03-03 10:13:49

Amai een schoon handtas! Frikadellen zagen er lekker uit.