Korintisch kanaal

Griekenland, Δημοτική Ενότητα Διστόμου

De klokken zwijgen hier ook tussen 20 uur en 8 uur 's morgens ... Vermoedelijk hebben we gisteren toch te veel hallucinogene dampen binnengekregen, want allebei worden we geplaagd door 'zotte' dromen!
Na het ontbijt komen Wim en Cili, onze Nederlandse buren, Nala begroeten en vertellen dat ze het klooster gaan bezoeken. Aangezien ze aan geocaching doen, hopen ze er nog een aantal hints te vinden om coördinaten te verzamelen. We beslissen mee te gaan; wel weer even kledij aanpassen! Zo is die sjaal niet verniet gekocht! Assorti bloesje en hopla!
Osios Loukas is meer dan duizend jaar geleden gesticht en heeft ook een woelige geschiedenis doorgemaakt: plek van contemplatie, maar ook vluchtoord en centrum van verzet tijdens de Griekse revolutie. De restauratie is met zorg in uitvoering.
Het is fijn om hier in gezelschap rond te lopen. Wim is buschauffeur geweest met Cili als busleidster. Ze hebben al iets meer ervaring in het reizen met de camper. Tol is ... ouder zijn.
In elk geval hebben we een ontzettend leuke voormiddag samen en we besluiten elkaars reilen en zeilen te volgen. Nog een high five van Nala en wij rijden door.
Ons volgende doel is het Kanaal van Korinthe, verbinding tussen de Golf van Korinthe en de Saronische Golf (de kant van Athene).
Zoals echte toeristen parkeren we vlakbij de brug, stappen uit, verwonderen ons over de diepte van het kanaal, de engte, de steile wanden en de relatief korte afstand (6,3 km). Er wordt net een schip door het kanaal 'getrokken', toch wel indrukwekkend beeld. We zoeken een camping in het nabijgelegen dorpje en lopen er Belgen op het lijf. Mensen uit Zaventem, op groeps-camper reis met een Nederlandse organisatie.
We wandelen van de camping zo op het 'strand' en naar de aanbevolen taverne, no cooking tonight!
Ondanks de dreigende onweerswolken komt het venijn niet uit de lucht, maar van onder de tafel. Nala is zwaar gestresst, er zitten een paar katten haar te jennen. Als Paul één van de twee wil wegjagen, haalt die meteen gemeen uit met een jaap van een kras op zijn vingers. En bloeden. En schrik voor infectie. Ze zijn er hier wel op voorzien: we krijgen meteen watjes en ontsmettingsstof!
Zowel de katten als de honden worden driester naarmate we Athene naderen: daarnet drie honden waarvan er ene echt uitdagend grommend met haren rechtop aangevlogen kwam. Gelukkig volstond een grote wegjaagbeweging met stevige Vlaamse vloek om hem op andere gedachten te brengen.

We sturen jullie allemaal heel lieve groeten en bedankjes voor de toffe reacties op onze verhalen. Zo is ons toekomstig herinneringsboek ook nu al een bron van ontspanning voor velen!

Geweldige reis en heel mooie foto's

Roger& Lydia 2022-09-21 19:44:38

Wat een mooi verhaal Imelda en zeker was het een gezellig samenzijn !

Cili 2022-09-21 20:19:58

Aan afwisseling ontbreekt het niet! Het weer, het eten, het gezelschap, het landschap, de belevenissen met Nala... ... meer ontspanning heeft een mens toch niet nodig...

Godelieve 2022-09-21 21:04:10

Dieje met die zwarte kleren aan, is da wel nen echte? Dieje heeft wel turnsloeffen aan.😜

Luc & Els 2022-09-21 21:26:52

Gewoon verslavend, jullie reisverhalen, is al een avondritueel geworden om hiermee mijn dag af te sluiten.

Carine 2022-09-21 21:32:03

Hoe laat het ook mag wezen ... ik wil het alle dagen lezen! Heel fijn!

Nikole 2022-09-21 21:45:07

Jullie bedankt om dit fijne avontuur te delen: telkens mooi verwoord, veelsprekende foto's en één centrale figuur (eenmaal raden)?

Lieve en Cyriel 2022-09-21 22:58:26

vooraleer ik vandaag wat cultuur ga opsnuiven eerst weer een mooi verhaal lezen en foto's kijken.

Rita 2022-09-22 07:22:36

Geweldig om alles zo te kunnen volgen en een beetje mee te reizen. Weer prachtige foto's ! We genieten mee.

Marja steens 2022-09-22 08:05:04

waarvoor een verpleger allemaal goed voor is ! Ook ocharme Nala ,maar wat wil je zo een mooie hond dat trekt aan ! weeral mooie foto's en mooie verhalen ,fijn om te lezen bij een tas koffie