Sarabi ...

Zuid-Afrika, Sundays River Valley Local Municipality

Vanmorgen bij de prachtige opkomende zon zijn we op pad gegaan. Volgens de gatewachter hadden ze in het noorden leeuwen gehoord, dus toerke langs daar gedaan. Weinig leven. Een kudu met lionskills liet ons ei zo na in de kant belanden.
De zebra van gisteren was al half opgegeten, maar nog herkenbaar en alleen een vogel zat nog schuld te bekennen.
Bij de picknick plek kwamen de vogels uit onze handen eten. We vervolgden onze weg naar het zuiden en in out of Africa remde papa plots 'een leeuw' uitroepend. Boven op de heuvelrug wandelde inderdaad een leeuwin, rustig langs de bosjes en ze begon toch wel niet af te dalen naar de weg zeker. Even spanning, moeten die vensters nu dicht ... Maar ze wandelde traag vlak voor de auto voorbij en langs de overkant terug hogerop om in de bush te verdwijnen. Even zei ze ons nog gedag toen we 'Poespoes' riepen! We are lucky! Dag kon niet meer stuk. Een Zuid-Afrikaan had ons gisteren nog verteld dat hij nog nooit een bewegende leeuw had gezien, altijd slapend!
We toerden verder en zagen nog hartebeesten en bushbokken. Veel schuwer dan de zebra en de kudu. Je moet eens goed die hartebeesten hun achterste bekijken: de witte vlek op hun billen vormt een prachtig hart. En kudu's laten de witte onderkant van hun staartje zien als ze wegrennen.
Na nog een sanitaire stop gingen we nog eens langs onze dode zebra en zat daar toch niet een zwartgestreepte jakhals te peuzelen zeker. Wat een schoon beest en sleuren aan zijn kadaver. Als de vogels te dicht kwamen, joeg hij ze weg. Nadat hij genoeg had, ging hij zijn bek schoonvegen in het gras, proper beest. Nog zijn poot ff heffen tegen een struik en de vogels mochten beschikken. Ongelooflijk hoe snel zo'n dier opgeruimd wordt in de natuur. Overal zagen we ook nog de bekende, veel voorkomende dieren en we herkenden al enkele afgekloven schedels. The circle of life ...
Goede safaridag, dachten we, na bijna acht uur werd het tijd om naar het camp te gaan.
Opeens een busje aan de kant bij een olifant, een paar olifanten ... naarstig takken aan het knagen. Oh een kleintje ... en ze begonnen de weg over te steken. Een moeder boerde vlak naast onze auto en trompetterde dat junior moest volgen. In totaal passeerde een herd, kudde van wel vijftien dieren en blokkeerden op een bepaald moment de hele weg. Indrukwekkende taferelen. Zeker als daar ook een olifantenstier tussen loopt ... De dames waren onder de indruk!!!
Maar ook zo vertederende beelden van knuffelende fantjes!
Zo content, zoveel schoonheid.
Binnen het kamp zijn we nog een educatieve wandeling gaan doen, stappen tellen hé en ik heb zowaar nog een klaslokaal gevonden om ff te poseren!
De avond is koud, maar de restjes zijn vandaag afgebedeld door een tiental kleurrijke vogeltjes die rond ons terras twieten!
Nog enkele wisjedatjes?
Olifanten drinken 100-200 l en eten 100-200 kg per dag. Daar zijn ze 16 u per dag mee bezig!
Hun darmstelsel is 18 m lang en hun hart weegt 27 kg. De schoft is 4 m hoog en een olifantendracht duurt 22 maanden. Ze krijgen zes sets tanden! Wisselen op 2, 4, 10, 20 en 35 jaar. Als de laatste tanden versleten zijn, sterven ze van ondervoeding. Het zijn zeer intelligente dieren, ze tonen gevoelens en hebben een duidelijke structuur in hun kudde onder leiding van de matriarch ...

2 X hetzelfde is wel zeer geslaagd

L.D.P 2018-08-21 21:27:52

Sorry,ik slaap al bijna. Indrukwekkend die fotos

L.D.P 2018-08-21 21:29:50

Wow! Wat een fantastische beelden en hoe mooi verwoord. Het is net of ik dit van dichtbij meemaak, zo gedetailleerd zijn die teksten en foto's. Voor mij een geweldige ervaring, zeker omdat ik thuis met mijn voet in de gips zit omwille van een stom accident: mijn voet omgeslagen in eigen straat en mijn linkerenkel gebroken. En dat gewoon omdat de betonbaan vijf centimeter hoger is dan de kasseien ernaast... Hoe doem kun je zijn. Nu minstens zes weken in de gips met mijne poot omhoog! Maar zoals ik al gezegd heb, geniet ik nu duizendmaal meer van jullie reisverslag. Een dikke proficiat, ook van Rita en geniet honderdvoudig van deze unieke ervaringen en van elkaar.... Groetjes Rita en Gilbert

Gilbert 2018-08-22 11:06:45

Prachtige foto's met oog voor details :-)). Toch wel een belevenis om die dieren van zo dichtbij te kunnen zien.