Pluk de dag!

Noorwegen, Bergen

Na ontbijt en douche en de geplogenheden van het camperleven gaan we op trot. Bij de bakeri op de rotonde kopen we weer brood. Klein knooppunt en toch een tiental laadpalen voorhanden. De mensen hier hebben dat blijkbaar in hun schema ingepland: auto aan het infuus en dan koffietje, broodje, gebakje eten.
Vervolgens krijgen we allebei een presidentiële boodschap van de Noorse overheid om het veiligheidsplan te testen. We hebben hier een zeer hoog big-brothergevoel! Alle financiële transacties gebeuren bij voorkeur digitaal, tickets allerhande worden aan je kredietkaart gekoppeld, tol wordt via een tolbadge of nummerplaatherkenning geïnd...
We breien de volgende tientallen kilometers aan elkaar met tunnels, afgewisseld met wegenwerken waar in blokken beurtelings wordt gereden.
In Voss slaan we proviand voor enkele dagen in, we kennen nu enkele typische gerechten en wagen ons aan de snelklaarversies!
Dan draait de navigatie even in de soep, of beter, de navigator is verstrooid! Verkeerde afslag - er zijn er al bijna geen! - en een point of interest gepasseerd! 10 km terug dus!
De Tvindefoss, een waterval, is op zich mooi en de moeite waard, maar samen met drie toeristenbussen en nog losse bezoekers is van het goede teveel. Bovendien hangt er een picknickverbodsbord. Snel wegwezen dus! Anderhalve kilometer verder ligt een avonturenparcours; parking toegankelijk, geen activiteiten en vlakbij een prachtige waterval, inclusief regenboog! Het is de money drop waterfall. Hier konden we ongehinderd en alleen onze fruitlunch opeten op de rotsen. Nala hebben we voor ieders veiligheid maar stevig vastgeankerd!
Vanaf Vinje gaat de 13 verder naar het noorden dwars door een massief dat twee florden scheidt. Wat een variatie aan vergezichten! Van beboste hellingen die smalle kloven flankeren waar meren en riviertjes de ruimte vullen rijden we hogerop naar bergweiden waar schaapjes grazen en meer en meer smeltwater naar beneden klotst. Nog verder slingert de weg tussen sneeuwvlaktes en nog gedeeltelijk dichtgesneeuwde meren. De temperatuur zakt niet beneden de 20°C! Nala rept zich naar de sneeuw en haar enthousiaste tuimelingen in de witte vlakte doen zowel aan een ijsbeer als een poolvosje denken. Ze geniet van de verfrissing en van op de parking krijgt ze een duimpje van een passant!
De tijd tikt verder en ons doel om vandaag nog de staafkerk van Hopperstad te bezoeken valt in het smeltwater, want sluitingstijd komt eraan. We gooien ons plan om bij de kerk te overnachten overboord en besluiten hier op een vrij grote, nieuw aangelegde parkeer- en picknickplaats te overnachten. Zo eten we eens goed op tijd en kunnen we voor onze deur met zicht op bergen en kabbelende beekjes onze zetels installeren!

Water, sneeuw, zon, hoe zalig daar, hier is het bakken en braden…..

Liliane 2023-06-14 20:10:32

Imelda je bent een keukenprinses : zomaar lekkere gerechtjes op tafel toveren! Maar ik observeer dat fruitjes en yoghurt goed zijn voor voor den romantiek! Komt hier nabij Estartit morgenvroeg op tafel!🤭

Caroline 2023-06-14 21:03:40

Wel speciaal om in juni nog met je voeten in de sneeuw te zitten. Alweer mooie landschappen.

Greet 2023-06-14 21:59:22

Hebben jullie al brood voor morgenvroeg?

Godelieve 2023-06-14 22:29:08

Prachtig he die watervallen, de wegenwerken niet zo natuurlijk en in de sneeuw zitten in polo ,zalig he !

Rita en Paul 2023-06-14 23:51:37

Wat een avontuur toch stond wat achter gisteren met ons grote klein sofie naar plopsaland geweest effe van de zee genoten trouwens het was daar beter van temperatuur 24 gr nog een veilige trip verder ik ga zeker van het weekend seth en rune de fotoreportage al eens laten zien grtjs gerda