Eindelijk zon!

Frankrijk, Vic-sur-Aisne

... en de eerste dag geen wind! De windmolens in het landschap stonden er niet begrijpend op te kijken. Frankrijk zonder ellentriek, hihi.
De dag was al goed gestart: gsm van Paul is terecht - met supermerci aan Sofie en Eva om hem op te halen, gepiepkraak in Pauls fiets is weg na het kuisen en vooral verzetten van het achterwiel.
We hebben vandaag 107 km afgelegd en 650 hm! Het ging verbazend goed, de spieren voelden soepel en ook de poepen houden stand!
Het was weer hemels fietsen: grotendeels rustige, glooiende wegen door de graan- en patattenschuur van Frankrijk. In verhouding met de voorbije dagen kwamen we minder herinneringen tegen. Wel een mooi kerkje gezien uit de 16de eeuw: compleet vernield geweest en slechts gedeeltelijk weer opgebouwd, knap als getuige. Toen we onze kaart stonden te bestuderen - koffiestop plannen - kwam er een madammeke op ons afgestevend, of we geen inlichtingen wilden? Neen, we hadden een kaart en gps, maar dat was een verkeerd antwoord! Het vrouwtje was afkomstig van België, Oost-Duinkerken, ze had er nog veel familie wonen, haar zoon met drie kinderen woonde in Gent, ze kwamen nu zondag ... Enfin, leuke babbel met de bevestiging dat onze weg naar Compiègne heel mooi was, maar dat we wel stevig gingen moeten klimmen. Daarbij kneep ze even stevig in mijn kuiten!
Na de doortocht door Cremery, what's in a name, stopten we voor koffie en gingen daar in een Intermarché proviand inslaan voor het avondmaal.
Op weg naar la Clairière de l'Armistice, de treinwagon waar de wapenstilstand werd getekend, passeerden we nog een paar km's van onze fijn uitgezochte paadjes. Goed dat wegwijzers, gps en kaart aan hetzelfde eind trokken. Zolang er alleen gras en een vinnige helling voorkwam, prezen we ons gelukkig, maar toen een heel stuk gewoon was omgewroet door everzwijnen, zat er niks anders op dan te stappen.
Op een km van het museum bleek er een deviation ... maar zonder uitleg ... Bij navraag bleek de brug onderbroken en moesten we helemaal via Compiègne 20 km omrijden. We mochten nog net op de valreep als laatsten binnen. De wagon is de énige replica van de originele. Die was in 1940 door Hitler 'aangeslagen' en in in 1945 bij een brand in een munitiedepot totaal vernield. Stel je anders voor! ... Enfin, moe maar voldaan een deugdoend douchke genomen op onze camping en den dag was weeral goed geweest.

Zalig om te lezen! Enne... heel graag gedaan ;) Geniet nog maar!!! K kijk al uit naar de verhalen, foto's, .... xxx

Sofie 2016-07-06 23:45:57

Aangezien ik toch niet kan slapen eindelijk verslag aan het lezen en van de foto's aan het genieten. Nu ben ik zeker klaarwakker. Ben jaloers. Doe zo verder en geniet ervan. We volgen jullie vanaf nu verder. Toy toy nog.x

sonia 2016-07-07 04:14:57

toch elke keer weer benieuwd spannend alweer super mooie fotos en heb ook aan seth en rune laten zien !!! kijk wie is dat nu oma en opa met helm en fiets op reis tot de volgende veel plezier in jullie avontuur!

gerda 2016-07-07 08:27:24

Gelukkig mooi weer! Eens zo plezant! We genieten van jullie verslagen en zijn er zo zelf een beetje bij! Tof! Mooie foto,s. Dit wordt een unieke belevenis!

Els 2016-07-07 09:15:22

Het loopt op wieltjes,toch knap,telkens een mooi verhaal. Grtjs

D.P. LOUIS 2016-07-07 12:33:11

Ik kijk telkens uit naar jullie reisverhaal en foto's. Super leuk. Fiets ze!!!

Linda verreth 2016-07-07 13:23:51

weeral mooie foto's !!! hopelijk blijft het nu echt goed weer en kunnen jullie der 110% van genieten

guido 2016-07-09 19:42:43

Amai Imelda,jullie zijn goed bezig sportief te genieten met ook een welverdiende droge dag.Fantastisch