Naar het westen

Spanje, Zarautz

Half elf zijn we klaar om verder te reizen: batterijen geladen, alle tanken geledigd, watertank bijgevuld. Bij vertrek ontdekken we nog een beeld ter herinnering aan de superprestige cyclo-cross die hier op de hellingen bij de camping doorging. Toch enkele Belgen op de erelijst! De laatste editie dateert van 93-94, en toen behaalde Marc Janssens hier nog een tweede plaats.
We kiezen de tolvrije route die ons nog langs prachtige zeezichten voert. In Zumaia leiden steile straatjes ons naar een beademend zicht op de kliffen, een lieflijk kapelletje houdt de deuren angstvallig dicht, maar via het roostertje krijgen we toch even inkijk in het verborgene! De kapel hoort toe aan San Telmo, de beschermheilige van de zeevaarders. Hij heeft wel een goede plek gekozen voor zijn heiligdom!
We doorkruisen Biskaje via Gernika, een gebied met hoogteverschillen tot 1000 meter. De steden en dorpen die we passeren herbergen nogal wat industrie en handelsactiviteit. De woonpanden zijn kleurrijk geschilderd en getooid met de middenvandeweekwas!
We pauzeren op een chaotische snelwegparking, maar de koffie in het restaurant is heerlijk!
Tegen vijf uur komen we in hogere sferen: in het nationaal park Picolo de Europa ligt ook een bedevaartsoord gewijd aan de Heilige Maria van Asturië. Tijdens de gevechten tussen de troepen van koning Pelayo en de Moren in 722 zocht de koning hulp en bijstand in het geloof. Met zijn overwinning - die in de Islamitische boeken maar een voetnoot is - begint de Reconquista. Pas in 1492 valt het koninkrijk Granada terug in Spaanse handen met de verovering van het Alhambra. De site in Covadonga (letterlijk de grot van de dame) met grot, kapel, kerk, klooster groeide uit tot een bekend bedevaartsoord. In de loop van de geschiedenis werd het heiligdom meerdere keren vernield, de laatste keer tijdens de Spaanse Burgeroorlog... Onder de grotkapel stroomt het water van een magische bron, die drukbezochte wordt door huwbare meisjes. Wie van het water drinkt, zou binnen het jaar getrouwd zijn. Aangezien ik niet in de functiebeschrijving pas, zijn we maar doorgewandeld. Nala heeft echter uit de beek gedronken... We zullen haar dus in het oog moeten houden!
Verder is de streek populair als wandelgebied. Dat het hier een toeristische streek is tonen de vele parkeerplaatsen, hotels, restaurants en souvenirwinkels. Nu is het hier zo zalig kalm, veel zaken gesloten, maar rust, mannekes!
Enkele kilometers noordelijker vonden we een gratis gemeentelijke camperplaats, laagseizoen en toch weer een 10-tal overnachters. Een mooi, levendig stadscentrum vlakbij! Dat vraagt om een gepaste afsluiter van de dag!

Heel´mooie reis en bijzonder mooie foto's

Roger& Lydia 2024-02-21 21:45:41

Heerlijk om jullie reis zo mee te volgen... Wat een prachtige plaatsjes ontdekken jullie ! Het is elke avond reikhalzend uitkijken naar jullie verslag. Nala is echt wel het perfecte fotomodel🙂. Geniet van al het moois onderweg ! Groetjes

Veerle 2024-02-21 22:01:43

prachtige foto's weeral, ook de kapel in de grot zag er mooi uit ! Genieten

Rita en Paul 2024-02-21 22:12:57

Amaai Nala , wat moogt gij allemaal meemaken..... geniet er maar van . groetjes

Denise 2024-02-21 22:45:22

't Is goed nog je verhaal te lezen, nog even voor het slapen gaan ...

Rita 2024-02-21 22:55:36

Ik val in herhaling. Een mooie plek op aarde, door de mens en de geschiedenis mee gemaakt. In zulke oorden vertoeven kan niet anders dan genieten zijn. Bedankt om ons al dat moois te tonen en er de interessante commentaar bij te schrijven.

Godelieve 2024-02-22 00:11:22

Mijn kennis van de geschiedenis weer wat bijgewerkt .... merci !

Frieda Van der Auwera 2024-02-22 09:17:12

Jullie zijn goed bezig! Veel plezier

Liliane 2024-02-22 11:14:11

Wat een goei opstel, van mij krijg je een 10 !!! 😉 PS niet voor mij weggelegd 😊

Agnes 2024-02-22 12:07:27

Je moet er wel wat voor over hebben om in de kapel te gaan bidden.