Pythagoras en wijn en suppen

Griekenland, Municipal Unit of Marathokabos

Wat hebben Pythagoras en wijn met elkaar te maken? Wel, zijn beker en de wijnen van Vakakis, een familiewijndomein met mooie wijnen van zeldzame druivenrassen.
Bij domein Vakakis hebben ze hun labels heel wiskundig gekozen: Pyramid, Pentagram, Cup, Theorem, Fillion ... en Kalypso. De gids vertelde de verhalen van de wijnen met liefde, passie en achtergrond van zowel druiven, smaken als de keuze van de naam. Heerlijke ervaring weer, in de schaduw van een olijfboom.
Het pentagram, de vijfhoek stond voor de vijf vereisten voor een goed leven: het land waarop we leven, de aarde, de zon en water als bron van leven, de lucht en de geest of het goddelijke. Volgens Pythagoras was het pentagram het symbool van verbinding van het fysieke en psychische, symbool van wiskundige perfectie.
In Theorem zit de symboliek van de beroemde stelling vervat.
De beker tenslotte is symbool van de rechtvaardigheid. Omwille van de armoede ten tijde van de filosoof onderwees hij zijn leerlingen zijn manier van denken. Aan de binnenkant van zijn beker zien we een holle kegel en een niveaulijn. Het verhaal wil dat Pythagoras streefde naar gelijke verdeling van de wijn onder zijn leerlingen. Wie de beker tot de streep vulde, kon genieten van de wijn. Wie echter gulzig was en de beker voller schonk, kwam bedrogen uit en verloor de hele inhoud. Deze les tegen gulzigheid berust op de wet van de communicerende vaten.
Onze zin voor matigheid werd niet afgestraft, maar beloont met tongstrelende smaken.
Na de middag gingen we suppen! Terwijl Liliane op de hondjes paste, zouden we beurtelings op het water gaan. Dat was echter buiten het geweeklaag van waterrat Nala gerekend. We lieten enthousiaste Nala dan maar naar Paul zwemmen! We kregen een 'bravo' van andere badgasten omdat ze zo mooi meevoer op de plank. Blue was iets minder dapper, maar ging toch ook mee. Onze Nala heeft dan nog lang op mijn plank meegevaren! Water en bij haar mensen!
Na douche van twee- en viervoeters reden we met Pieter en Jenifer naar Kiriakos, restaurant Stella.
Wat een belevenis! Een hele avond werden we verwend met gastronomische Griekse specialiteiten. Foodsharing met Klasse, zo'n pure smaken, zoveel afwisseling ...

Dieje Paul begint al nen bruinen duvel te worden !

danny 2022-10-01 12:15:59

we hebben weer wat bijgeleerd , wat mooie foto's weer , Nala heeft duidelijk de tijd van haar leven !!!!

Rita en Paul 2022-10-01 12:50:39

Ik denk zelfs dat Sergio Herman ooit eens een bezoekje bracht aan dat wijndomein, ooit eens op tv gezien. Dan kan het natuurlijk niet anders dan goed zijn! ;-) Heel fijn om jullie avonturen te volgen!

Annelien 2022-10-01 13:29:58

Als je Nala met Blue vergelijkt moeten we wel toegeven dat de Belgen de dappersten zijn. En dan die truc met de lepel. Om niet te spreken over de wijn en de alweer culinaire hoogstandjes. Dit alles leidt tot verslagen van zeer hoog literair niveau.

Godelieve 2022-10-01 15:16:36

Ik zal aan die theorie van Pythagoras denken al is nog een glas wijn drink.

Greet 2022-10-01 19:43:09

Knap verslag! Goeie reis verder❤️

Liliane 2022-10-02 17:33:26

Wat hebben jullie een geweldige tijd daar, mooi hoor én lekker culinair peuzelen!