Langs Cluny steeds meer richting...

Frankrijk, Reventin-Vaugris

Na de ochtendloop, waar Nala zich vergreep aan het achternazitten van een haas, rust Nala en ontbijten wij bij het mooie uitzicht en het gefluit van vogeltjes. Achter ons staat een 'camionneteke' van gemeentearbeiders die in het bos achter/naast ons de omgevallen bomen ruimen. Niemand stoort zich blijkbaar aan onze aanwezigheid. Dit is zo heerlijk.
Voor Lyon gaan we even het niet-betalende deel van de snelweg op en klieven gewoon dwars door deze legendarische mijlpaal op reizen naar het zuiden.
Bij Mâcon slaan we 'linksaf' meer het centrum van Frankrijk in.
In de Bourgogne houden we middagstop in een oord waar we ooit enkele dagen op de camping stonden en met de fiets ook naar Taizé reden.
Ik had ergens gelezen over de abdij van Cluny en 'de grootste kerk tot de bouw van Sint-Pieters in Rome'... Wij maar zoeken naar dat gigantische bouwwerk, maar we vonden alleen maar ruïnes... En dan lees je de infoborden grondiger en kleuren je wangen rood...
Want dit is de geschiedenis in een notendop...
Tijdens de 10e eeuw ontstaat en bloeit er in Cluny een kloosterhervorming met de strenge regel van Benedictus, die vervolgens over heel Europa wordt verspreid. De abdij groeit dusdanig, dat het een spirituele hoofdstad wordt!
Cluny stimuleerde de godsvredebeweging die erop gericht was in West-Europa een grotere veiligheid te bewerkstelligen. Deze eerste kerkelijke vredesbeweging stimuleerde niet alleen giften aan kerken en kloosters, maar ook de bedevaarten naar Santiago de Compostella en daarmee de opkomst van de romaanse kunst langs de Pelgrims wegen.
Op zijn hoogtepunt in 1100 heersen Cluny en zijn kloosterorde (de clunische orde) over 10.000 monniken en 1500 kloosters overal in Europa. In die tijd is de kerk van Cluny de grootste ter wereld, tot de bouw van de Sint-Pieterskerk in Rome, tijdens de 17e eeuw.
Aan het einde van de middeleeuwen begint de neergang van de abdij. Tijdens de Franse Revolutie wordt er veel schade gebracht aan monumenten uit de Franse geschiedenis. De abdij wordt dan het doelwit van een gewetenloze ondernemer die het gebouw met explosieven sloopt, om de stenen als bouwmateriaal te kunnen verkopen.
Die laatste alinea hadden wij dus over het hoofd gezien en het blijft grappig dat die zoektocht in onze herinnering blijft hangen!
De bewaarde delen en de suggestie van de grootte van het klooster en de kerk worden echt mooi voorgesteld.
Wij verpoosden vandaag op een zonnig terras, Nala werd tot twee maal toe van vers water voorzien door de lieve serveuse.
Vervolgens rijden we door een prachtig stuk van de Bourgogne en het Parc Naturel Régional du Morvan, waar we tot vandaag al steeds omheen geraced waren.
Door de vele ronde punten en een paar déviations gingen de kilometers trager dan de tijd en in Saulieu, een mooi Frans stadje, maar vergane glorie, staan we op de Place bij het cultureel centrum onder de bomen. Tijdens de verkenning zijn we alvast een bakker voor morgen gaan zoeken.
De plannen voor morgen liggen klaar, maar zijn ook vatbaar voor wijzigingen...
Nog twee keer slapen en wie weet stranden we dan weer op Grasheide...

Geniet nog van jullie laatste vakantiedagen;

Greet 2024-03-20 21:03:06

Breng nog wat goed weer mee!

Liliane 2024-03-21 08:43:18

Geniet nog van la douce France en het mooie weer want ik vrees tegen dat jullie op de Geshaa aankomen dat het gedaan is met het zonneke , niet te snel rijden zodat het wat blijft het nog wat plakken aan de camper ...

Rita en Paul 2024-03-21 10:40:47

Geniet nog van jullie laatste reis-vakantiedagen !