Pompeï

Italië, Cava de' Tirreni

Ondanks het vuurwerk van vannacht hebben we rustig geslapen. Vanmorgen in de buurtwinkel vers brood gekocht, ontbeten en de watervoorraad aangevuld. Het waterkraantje hier wordt ook door buurtbewoners gebruikt om grote bidons water te vullen.
In Pompeï parkeren we vlak bij de oude stad. Kostelijke zaak, maar zo zijn we meteen terug bij Nala, die heeft een rustdag na de 23 000 stappen van gisteren - telt dat dubbel voor honden?
We nemen één audioguide.
Vanaf nu zetten jullie 'Bastille: Pompeï' even aan via YouTube als soundtrack bij het verhaal van vandaag.
24 oktober 79 barstte de Vesuvius uit en zette de klok van een stad, zovele mensenlevens stil. Waarschijnlijk rommelde de aarde al een poos en waren veel Pompeï-ers gevlucht, maar wie niet weg kon of wilde kwam door de pyroclastische stroom aan zijn eind: een hete gaswolk van wel 300 graden. Het was nadien dat lava en stenen Pompeï bedolven. Voor de geschiedschrijving was de eruptie een gouden zaak: hier is een afdruk van het leven in de eerste eeuw gemaakt.
We wandelen de stad binnen via de thermen, die waren nog in aanbouw, maar zijn allicht een voorbeeld voor veel hedendaagse wellnesscentra. We betreden een stoombad met ramen die uitzien op de tuinen. Pas sinds 2002 zijn de erotisch getinte muurschilderingen tentoongesteld: we zien passages uit de kamasutra voor ons netvlies passeren!
Er waren zeven stadspoorten in de omwalling. Via één van de toegangswegen bereiken we het forum, de 'grote mèt'. Die was al in die tijd verkeersvrij, er mochten geen spannen of chariots rijden. Om dit af te dwingen waren op diverse plaatsen 'tractorsluizen' in de wegen voorzien.
De basilica, de vele huizen van politici, aristocraten, gewone mensen, het amphitheater, de arena, het kerkhof, tempels ... bieden ons een inkijk in het leven van een welvarende stad in het oude Romeinse rijk.
Naast het forum loopt een straat waar indertijd eetstalletjes gevestigd waren; er kon ter plekke of op straat gegeten worden, zelfs 'take away' was mogelijk!
De prachtige atriums (inkomhallen met wateropvang, zuilen,...), fresco's, tuinen, mozaïeken ... getuigen van goede smaak en hoge welstand. Lichaamscultuur is heel belangrijk: getrainde mannen zijn erg in trek, sport is belangrijk. Zo waren de gladiatoren zeer geliefd bij de vrouwen: afgetrainde lijven en allicht een stevig ego! Het gymnasium toont nog graffiti: dezelfde boodschappen als vandaag. Her en der prijken bovendien beeltenissen van falussen: waarschijnlijk niet als een puberale tekening, maar als symbool van macht en vruchtbaarheid.
Met de foto's trachten we een beeld van de stad weer te geven.
We pikken Nala en de camper weer op en rijden noordoostelijk, wat reikt de metropool Napels ver! Het Italiaanse verkeer kan ons niet bekoren, avondspits is hel! Onze camperplaats ligt hoog boven de drukte, op een heuvelrug, bij een heiligdom weeral. De mis is via luidsprekers te volgen! Na de mis en na ons eten wordt er Italiaans aangeklopt: we staan te dicht bij de kerk. Waar is de gastvrijheid van de vorige kloosters? Volgens de brave man moeten we naar een camping in het dal. Ook de andere camperaar krijgt bezoek. Uiteindelijk mogen we 50 meter verderop blijven staan, buiten de poort - die hadden we niet gezien!
We kijken uit naar een mooie zonsopgang!

Fantastische reis en Fantastische foto's

Roger& Lydia 2022-10-10 21:20:35

Schtterend!

Rita 2022-10-10 21:43:07

Dat ze (Pompeï) de mooiste is!!!!

Godelieve 2022-10-10 23:03:27

prachtige foto;s weeral , ook van onze poes zo te zien , ik wist niet dat die met jullie op reis was !

Rita en Paul 2022-10-10 23:25:39

Daar is echt nog veel schoons te bewonderen hé! Genieten maar!

Nikole 2022-10-11 00:00:57

De mooie foto's hebben de herinneringen aan onze reis van jaren geleden opgefrist. Nog veel reisplezier !

Frieda 2022-10-11 10:18:48

Blijft een fascinerend verhaal. Toen wij in 1972 als laatstejaars Pompeï gingen bezoeken, mochten wij in 1 zaal niet binnen wegens te erotische afbeeldingen. Nu zal dat wel veranderd zijn.