De Olympische Spelen

Griekenland, Sparta

Om 11 uur gingen we op pad met nieuwe watervoorraad en lege afvaltanken. Het kasteel of de ruïnes van Mystras bezochten we niet, maar het moet wel een indrukwekkend complex geweest zijn in de gloriejaren.
Wegens een wegomlegging moesten we in de plaats van een gewone bergweg, een smalle bergweg volgen, zo'n flinterdunne, witte bibberlijn op de kaart. De route naar Kalamata was verblindend mooi, ruw, alle kleuren groen, maar vergde weer heel secuur stuurwerk. Bijna twee uur voor nog geen 40 km!
In Kalamata picknickten we aan de zee, een echt Columbus-moment! Heerlijk voor mens en dier, want ons Nala had weer natte pootjes!
Vervolgens zetten we onze tocht naar Olympia verder ... Wij zijn duidelijk beter in wiggelwaggelweggetjes uitstippelen dan simpel de juiste afslag nemen op de snelweg! 24 km en twee keer 1,90 euro tol teveel!
We bereikten Olympia tegelijk met een donkere wolk, regen, zo van die echte waar je nat van wordt!
Olympia is de bakermat van de Olympische Spelen. De archeologische site is een rijkdom in vergelijking met de oude stenen van Sparta: laat ons besluiten dat sport gezonder is dan de blinde gestrengheid en de paraatheid om oorlog te voeren!
De tempel van Hera is nu nog de plek waar elke 4 jaar de Olympische vlam wordt ontstoken en dan via een estafette naar de inrichtende stad gelopen wordt. Over het ontstaan van de spelen doen een aantal mythes de ronde. Wel werden ze gedurende ongeveer 1000 jaar ingericht tot keizer Theodosius I in de 4de eeuw verbood om nog cultusvereringen ter ere van Griekse goden te houden. De atleten streden niet voor hun persoonlijke roem, maar voor de eer van hun stadsstaat of polis. Alleen mannen mochten deelnemen en dan nog naakt, zoals ze ook trainden in het gymnasium.
De start- en aankomstlijn in het stadion deed me denken aan de vertreklijn voor de beklimming van de Mont Ventoux in Bedoin!
Op een driehoekige zuil prijkte een immens beeld van Nike, geschenk van Sparta, als tegenprestatie bij een nederlaag. De zuil staat nog op de oorspronkelijke plek, het beeld is in het museum tentoongesteld.
We merken dat zeer veel beelden en historische vondsten naar buitenlandse musea zijn overgebracht.
De regen was opgehouden, maar de vermoeidheid sloeg nu pas toe. Hoewel we graag nog een nacht bij Wim en Cili hadden verbleven, kozen we voor de camping in Olympia zelf.
Morgen rijden we naar Patras voor onze overzet naar Bari, Italiaanse dagen op komst. 'Camping on board', weer een nieuwe ervaring, benieuwd wat dat wordt. We zullen maar een beetje 'vooruit slapen'!

Interessante halte. Proficiat aan de handige chauffeur!

Greet 2022-10-05 21:36:33

Jammer idd ! We zijn benieuwd naar jullie ervaring , wij gaan 10dgn later, behouden vaart!

Cili 2022-10-05 22:09:29

Jullie reisverslag is verslavende lectuur. Elke avond of ochtend een vast ritueel. Ik geniet met jullie mee. Veel liefs!

Veerle 2022-10-05 22:29:04

Een rustige overzet gewenst!

Godelieve 2022-10-05 22:33:35

Jullie reisverslagen laten mij gewoon meereizen, zalig! Ik kijk al uit naar de volgende dagen. Groetjes

Frieda 2022-10-06 00:16:03

Verslavende lectuur, inderdaad, het is het eerste en het laatstse wat ik elke dag lees. Prachtig.

Rita 2022-10-06 09:37:04

bravo voor jullie stuur en rijvaardigheid ! Het was wel de moeite zo te zien !!!