To ferry or not to ferry?

Noorwegen, Møre og Romsdal

Gisterenavond was er wat onrust onder de eilandbewoners: de arend was de meeuwen komen ambeteren en die vonden dat niet fijn. Ook vannacht zat het nog een paar tegen! Tegen de morgen begon het te regenen, heel hoog nodig volgens de eigenaar. Als er geen drinkwater (regen-en grondwater) bijkomt, moet hij sluiten. Waterleiding is er niet en de zeelucht maakt verder alles kapot...
Noorwegen is indrukwekkend, maar Runde krijgt in onze herinnering toch een ster meer. Beklijvende ervaring!
Nu keren we terug op onze stappen om de omgeving van Geiranger te bewonderen. Na weer een heel eind door mollenpijpen, gaan we over de 60 naar een overzet, afwisseling, denken we. Een behoorlijk smalle weg, die gemoedelijk tussen de boterbloemen (giftige Hazefüsse in het Duits) en berkenbomen slingert.
In Hellesynt zetten we ons netjes in de wachtrij voor de boot... Tot twee hostessen niet komen melden dat we mogen doorrijden, maar vertellen dat er technische problemen zijn... Of er morgen of de rest van de week gevaren wordt, is ook twijfelachtig. Op zo'n momenten besef je weer eens hoe verwend wij zijn. Voor een plaats die in vogelvlucht 20 km verder ligt, moet je drie uur extra omrijden! Hoe passend klinkt Brigitte Kraandorp dan door de Spotify lijst: 'Zwaar leven', hilarisch toch!
Aan het gletsjer-infocentrum (noordkant van het park dat wij bezochten) relaxen we nog even aan de oever van een meer en om half zes zijn we in de laatste rechte lijn naar Geiranger. Enfin, 'rechte lijn' is bij wijze van spreken, want de route telt aardig wat haarspeldbochten om de hoogtemeters te overwinnen.
In Geiranger ligt vast weer een cruiseschip aangemeerd, want de bussen rijden af en aan met ladingen toeristen om de panoramisch beelden in sneltempo te fotograferen.
Aan een parking naast de weg, op een viewpoint, beslissen we om te parkeren voor de nacht! Mooi uitzicht en weer privésneeuwvlaktes voor een wandeling! Voor sneeuw ontbreekt ons Nala haar luilekkerdag, ze is vandaag aan het bijslapen na de wandeling van gisteren...
De Rummikub-challenge loopt op dezelfde desastreuze wijze verder in het voordeel van de papa.
Het is hier zeer rustig vanaf 19 u. Er is 4G noch telefoonontvangst, dus dit verslag zal pas morgen geüpload worden!

Eindeloos mooi, hoe de wolken de bergen raken en de ondergaande zon haar licht schijnt op het geheel!

Godelieve 2023-06-21 10:30:08

Wat vinden jullie steeds mooie plekjes om te overnachten !!! Wij zijn ginder een wc tegengekomen met verwarming , pure luxe !

Rita en Paul 2023-06-21 12:21:10

Zalig, die wegen, die natuur, die slaapplaatsen, die wandelingen, die beleving,... Ik wil ook naar ginder.

Dirk en Patricia 2023-06-21 13:41:02

gijle kunt dat blijve doen daaaaaag

moeke 2023-06-22 10:40:30

Ahaa, das hier dat de moeder van de waterval van Coo woont