Zeus'wegen zijn ondoorgrondelijk!

Griekenland, Kato Christos

Slow start! Ondanks de beestige invasie hebben we goed en lang geslapen! Ook ons Nala is sloom! Zuiderse levensstijl die begint in te sijpelen?
Tiende land op onze trip vandaag, hier gaan we even blijven hangen! Bulgarije was graag van ons af, wapperend handje van de douanier! Griekenland moest dan weer gewichtig doen! Deur woongedeelte open, autopapieren (kampeerwagen, verstond hij niet !) ... En dan nog eens zelfde ritueel bij de politie!
De dame van de péage wist België niet liggen, dan maar instant-les aardrijkskunde geserveerd! Van France als referentiepunt werd ze zowaar extatisch!
We worden op een tweederangssnelweg bergop ingehaald door een Bulgaarse vrachtwagen. Naast zijn nummerplaat: 'Asphalt cowboy'!
Aangezien we Thessaloniki passeren, tweedegrootste stad in Griekenland, moeten we daar toch een bezoek brengen aan de witte toren, het monument van Alexander de Grote, de boog van Galerius, een Romeinse tempel. We wandelen langs de zee, richting toeristische haven waar pleziervaartuigen vertrekken.
De parking was een heel avontuur! Via onze app hadden we een aantal gratis parkings in de stad ontdekt. Ofwel vol, ofwel geen toegang ofwel ... We wurmden ons via een zeer smalle doorgang naar de waarschijnlijk enige, laatste, vrije plek in heel Thessaloniki. Achteruit geparkeerd, trekhaak tegen muurtje ...
Heerlijke wandeling met café frappé als welkome verfrissing.
Dan gaan we zuidwaarts. De app toont drie mooie staanplaatsen, gratis, bij het dorpje Litochoro. We kiezen die met het mooiste uitzicht. Het valt niet mee om zes meter lengte en twee meter zeventig hoogte zonder blutsen of krassen door de smalle, bochtige straatjes te loodsen met flitsende brommertjes, geparkeerde auto's en overhangende balkons. Enkele keren is het zó steil dat de eerste versnelling van onze Floribus nauwelijks volstaat. Met nog 200 meter voor de boeg haken we af op een nog steilere grindweg! Er zit niets anders op dan de omgekeerde weg - even hachelijk - weer naar beneden te nemen! Echter, geen enkel schephandje of opgestoken vinger!
Bij de parking van het sportcomplex is de plek minder spectaculair, maar we kijken wel uit op de Olymposberg, hoogste in Griekenland en Zeus kijkt op ons neer!
Wij verwennen onszelf met een etentje Hairi, traditional Greek food.

Het komt allemaal zo bekend voor. Voor een stuk bakermat van onze cultuur zeker? We lezen elke dag een prachtig verslag van een goede, vlotte verteller maar die chauffeur mag er precies ook wel wezen!!!

Godelieve 2022-09-17 20:34:49

prachtig, jullie zijn er !

danny 2022-09-17 21:26:28

Wat heb ik al genoten van jullie reis verhalen geniet nog maar wat een belevenis nog een goede verdere tour in Griekenland !!

Gerda witters 2022-09-17 22:27:41

Ongelooflijk zeg, jullie zijn al in Griekenland! Ik reis in alle stilte met jullie mee, dat is dan voor mij ook een beetje ontspanning. Jullie zijn een prachtkoppel ❤

Agnes 2022-09-18 16:55:40

Leuk dat ik door zo veel landen mee mag reizen.