Naar (de) Wilderness

Zuid-Afrika, Wilderness Ebb&Flow

Met een grote transfer te overbruggen vandaag, pakken we op tijd onze biezen, maar om 9.08 u. staan we al aan de kant voor een identiteitscontrole. Stage van jonge agenten, dus het moest juist zijn en we kwamen nog drie zo'n blokkades tegen! Ze vroegen gelukkig geen geld en omdat de Belgische internationale rijbewijzen uitblinken in duidelijkheid, moest Paul nog ff zijn geboortedatum opzeggen.
Even buiten Bredasdorp botsten we op een familie baboon's, bavianen. Het zijn geen extreem grote dieren, maar wild en ze kunnen blijkbaar erg agressief worden. Hun verkeersexamen was ook geen succes, want ze steken onverwacht arrogant de straat over, met een blik van 'wa gade doen ...' We zagen een vrouwtje met baby, een volwassen, groot autoritair mannetje, een hele wei vol ...
Dichter dan Cape l'Agulhas gaan we niet meer bij de zuidpool geraken. Scheiding van de Indische en Atlantische Oceaan, al zeggen ze dat ook bij Kaap de Goede Hoop. Ongeschoolde, jonge arbeiders worden hier opgeleid en leggen paden en een toeristisch infoplatform aan. Respect voor die gasten om de kans ye grijpen om uit hun uitzichtloze situatie los te komen en respect voor hun begeleiders!
We slaan proviand in voor onze eerste selfcatering.
Dat het verkeer gevaarlijk is, blijkt als we een recent gebeurd ongeval passeren. Omdat er volk staat, rijden we door, een snelweg zonder gescheiden rijbanen of pechstrook ... hier ga je niet voor je plezier aan de kant staan. Via enkele foto's illustreren we nog enkele gewoontes van hier ... don't try that in Belgium! Flitsen doen ze hier wel frequent en aan de four-way-stops volgt iedereen heel gedwee de volgorde van aankomst en vertrek.
Er zijn ook borden 'verboden te liften', 'te stoppen', 'over te steken', maar die worden flagrant genegeerd!
We treffen de ideale koffiestop: warme choco, zelfgemaakte kaastaart, landelijk interieur uit de wind ...
Voor George tankt een Morgan Freeman-look-a-like onze wagen vol, al rennend. Tegelijk wassen vier anderen onze auto, weer al onze muntjes kwijt!
Via onze offlinekaart-app vinden we vlot en sneller dan gedacht onze slaapplaats. De poort van het park is al dicht, maar via de hoofdingang geraken we er en kunnen nog een birdwandeling maken, eten, douchen ...
Het is goed in Wilderness, zelfs zonder WiFi!