Porto, stad aan de Douro

Portugal, Trofa

Heerlijk geslapen voor 5 euro, omslag met pasmunt in de brievenbus!
Op 35 minuten staan we in het centrum van Porto op een 24/24 bewaakte parkeerplaats inclusief toiletten, maar klein! Dik 20 afgemeten plaatsen. Via Google Translate negociëren we over de 2 laatste plekjes: het ene is eigenlijk te smal en het andere is de gehandicaptenplaats! Blijkbaar zien we er voldoende hulpbehoevend uit... Vanavond is er een personenwagen weg en kunnen we opschuiven!
Via de Ponte Luiz I wandelen we naar het historische centrum van Porto. Bij een toeristisch bureau wordt Nala enthousiast onthaald en geknuffeld: 'Important things, first!' Daarna krijgt de dame oog voor ons, we lopen buiten met een kaart met omcirkelde points.
De Sé, kathedraal, is ons eerste rustpunt... Voor Paul en Nala toch, ik bezoek de moederkerk, schatkamer, kloostergang én toren. Helemaal boven controleer ik mijn wachtenden! Ons Nala ligt aan de voeten van Paul, de ogen gefixeerd op de poort waar ik de kerk binnenging! De kathedraal is een mix van romaanse, gotische en barokke elementen. Op diverse plaatsen zijn taferelen in azulejo's (soort Delft's blauwe tegels) uitgebeeld.
Vervolgens lopen we door de wachtruimte van het São Bentostation. We wanen ons in Mechelen en Antwerpen tegelijk! Er zijn werken en we treffen een kunstig stationsgebouw van een eindstation. Enorme tableaus met taferelen uit het dagelijks leven of de geschiedenis worden uitgebeeld in azulejo's. De architect vergat wel een praktisch detail voor een station: de loketten! Die zijn ondergebracht in een onooglijk zijportaal!
De Rua de Santa Catarina is een verkeersvrije winkelstraat met een brede waaier aan handelszaken... Wij opteren voor een koffieke met pasteis!
We doorkruisen Porto via trappen, parkjes, steegjes, prachtige historische gebouwen, musea, kerken... We dalen af naar de Ribeira wijk waar we op een cruise langs de zes bruggen van Porto stappen. De stad is namelijk gebouwd op de oevers van de Douro, de gouden rivier. Om de twee stadshelften te verbinden zijn er zes bruggen voorhanden of eigenlijk zeven, want de Ponte Dom Luis I bestaat uit twee niveaus! Deze brug is een bouwwerk van de Belgische ingenieur Théophile Seyrig, een leerling/medewerker van Eiffel. Op het onderste niveau passeren auto's en voetgangers, op het hoogste niveau rijdt de metro tussen de voetgangers. De spoorbrug Donau Maria Pia is een creatie van Eiffel zelf en deed dienst van 1877 tot 1991. De Ponte de San João neemt de rol van spoorwegbrug over! De Ponte do Infante Dom Henrique is dan weer een witte brug voor de autoweg. Het dichtst bij de zee ligt de betonnen brug van Arrábida, ingehuldigd in 1963.
Later slenteren we nog langs de prachtige Sint-Franciscus kerk, het interieur overdadig versierd met houtsnijwerk en goud.
Parkjes... Zonsondergang... Auto verplaatsen... Kabeljauw eten en door de nacht terug slenteren, verdwalen met Nala en hoog tijd om te gaan slapen!

jullie verslag brengt mooie herinneringen boven , in 2019 waren wij daar ook , prachtige stad en dan even rusten met een tas koffie en zo'n lekker gebakje van ginder heerlijk....

Rita en Paul 2024-02-27 00:10:34

Mechelen en Antwerpen, ja, maar ook Praag met zijn bruggen en verschillende niveaus. Wat nog opgevallen is ook in vorige verslagen is dat soort Delfts blauw. Waarom zou dat zo veel gebruikt worden? Douro vind ik zo'n woord voor in een kruiswoordraadsel. Een zeer leerrijke reis waarover we veel info krijgen in de verslagen. We kijken uit naar het vervolg. Nu is het ook tijd om te gaan slapen!

Godelieve 2024-02-27 00:18:43

...........precies al wat beter weer.....mooie foto's !!! Enjoy !!

Guido&Ria 2024-02-27 07:27:07

Amaj, een knappe stad, en deze keer met blauwe lucht. Hoe komt het dat gebak er altijd zo lekker uit ziet (en nog onaangeroerd!) Dat het daar nog langs mag Douren

Dan en Wim 2024-02-27 08:43:32

Mooi relaas weeral, en beter weer, wat het aangenamer maakt. In Herenthout wonen haast 400 Portugezen, vnl. uit het noorden. Onze ouderlijke woning verhuren we aan een Portugese familie (bouwaannemer) afkomstig uit de buurt van Porto. Volgens hen is het weer vergelijkbaar met dat van ons (vooral de regen dan én in de zomer wel wat warmer) en hun religieuze houding is sterk aanwezig. Dit blijkt uit jullie ervaringen. Geniet ervan.

Cyriel en Lieve 2024-02-27 11:57:02

Mooi he, Porto! En blij te zien dat de zon opnieuw van de partij is!

Els Peeters 2024-02-27 11:57:16

Mooie stadswandeling en zonnig weer!