Variatie in landschappen

Noorwegen, Vestland

Voorgaande dagen legden we telkens heel weinig kilometers af, maar vandaag is het kilometer-, winkel- en servicedag. Lørdag dus. We moeten zorgen dat we morgen brood en eten hebben. Wakker worden en ontbijten bij de waterval en in het zonnetje, je kan het erger treffen.
We dalen door de smalle vallei over smalle wegen af naar Gaupne om na de bocht weer noordelijk te rijden over soortgelijke wegen. Wisselen gebeurt hier met spontane actie en reactie, niks geen zwart/rode pijlen om de voorrang af te dwingen.
Menige haarspeldbochten voeren ons van fjordniveau naar bijna 1400 meter hoogte. De pas is geopend in 1938 en de voorafgaande jaren zou de 20 km gegraven en uitgehouwen zijn door werkloze jongeren... Met spade, houweel, kruiwagen... Onvoorstelbaar. De begroeiing wijzigt constant: bossen, cultuurgrond, een vallei zo smal dat de rivier alle ruimte inneemt en de weg door de tunnel moet, rotsen in bloei, kale rotsen, sneeuwlandschappen, dichtgevroren meren,... Om dan af te dalen door valleien die de lieflijkheid van een Oostenrijks dal oproepen. Op de uitzichtpunten in de buurt van de top, steelt Nala weer de show met haar capriolen in de sneeuw. Het zicht op de bergen van 2500 meter is adembenemend. De aanblik doet denken aan hogere toppen in de rest van Europa. De geografische ligging en het klimaat maken dat de omstandigheden overeenkomen.
In Lom is naast de supermarkt een sportwinkel, ze hebben echter alleen petten en fluthoedjes, die dan nog veel te duur zijn. Ik blijk ondertussen voor een 1-1 in verliezen/vergeten gezorgd te hebben, want de fantastische lederen riem van GHV ligt nog bij de picknickplaats. Geen nood, Nala is nog geen 'Chien perdus sans collier'! (van Gilbert Cesbron, verplichte lectuur Frans in het middelbaar) We hebben reservemateriaal mee!
We slaan er ook diesel en drinkwater in en laten er grijs en zwart water achter. We kunnen er weer tegen!
Na Lom komen we door een brede vallei, waar landbouw de hoofdactiviteit is. Alles staat fris lentegroen te groeien, maar overal wordt gesproeid!
De staafkerk van Lom kunnen we alleen buiten bezoeken, in stilte, want binnen wordt er getrouwd! Heel mooi exterieur, alle ondertussen bekende elementen herkennen we! De grote ramen zijn later geplaatst, oorspronkelijk waren er kleine ronde venstertjes, ossenogen genoemd!
Momenteel hebben we ons campement opgeslagen op een verhoogde grindstrook naast de weg, met prachtig uitzicht op besneeuwde bergtoppen.

Geweldig mooi die natuur

Roger& Lydia 2023-06-17 20:18:23

Ahaa! Vanaf vandaag hebben we toegang tot tekst en uitleg. Goed dat je mijn oud emailadreske daar ergens begraven hebt. Fjørd daarmee! Heerlijk lezen die spetterende teksten van jou. Ze zijn zó goed dat als ik mijn ogen toedoe er gelijk mee in de vallei, de staafkerk en zoveel meer waan. (Doch toegegeven, stiekem spiek met 1 oog op een kier naar die verlekkerende foto's). Wij blijven het beeldmateriaal en elke komma volgen Groeten aan de crew!

Dan & wim 2023-06-17 20:29:09

Zo schoon!!

Annelien 2023-06-17 20:56:34

Prachtige foto's van prachtige landschappen. Nee Paul, die muts toch liever niet. Tot morgen voor een nieuw verhaal (kijk er weer naar uit).

Rita 2023-06-17 22:05:51

Prachtige foto's en tekst ! We genieten mee...

Frieda Van der Auwera 2023-06-17 23:03:07

Paul die pet is geen goed idee, een hoed staat je beter !!! Voor de rest weer een mooi verslag met mooie foto's

Rita en Paul 2023-06-17 23:32:22

Sneeuw en reliëf, puur natuur. Wat is onze planeet toch fantastisch mooi! Zonder hoed kom je blijkbaar ook door het ganse land.

Godelieve 2023-06-17 23:47:36

Dat is daar zooooo mooi! Het doet me soms een beetje aan Ijsland denken. Geniet er nog van daar!

Carolin 2023-06-18 06:50:36

Jammer van die mooie hoed, want het ziet er gelijk een stuk "kaler en kouder" uit...rondom jou heen🤣 Het is en blijft een prachtig land!

Camperen2023 2023-06-18 11:06:25

de dertig grade weg een goedtiemvoor den hof wat wildenog meer ge niet er van

moeke 2023-06-18 15:44:41

Leuk om door zo'n mooie landschappen te rijden.