Van Groote Schuur naar de walvissen

Zuid-Afrika, Overstrand Local Municipality

Waarschijnlijk hebben we ons beste adres qua infrastructuur en licht achtergelaten om de natuur op te zoeken. Kanttekening is dat ieder huis omgeven is met electriteitsdraden. Hoe meer beveilihging, hoe lager de verzekeringspremie.
Even buiten Cape Town op weg naar Hermanus hielden we halt in het Groote Schuurziekenhuis waar prof. Barnard op 3 december1967 de eerste harttransplantatie uitvoerde op een 53-jarige man. Het donorhart kwam van een 25-jarige vrouw die samen met haar moeder overreden was in Kaapstad. De patient overleefde uiteindelijk 18 dagen. Hij stierf van een longaandoening.
De 80 jaar oude gebouwen zijn nu nog enkel als museum en opleidingscentrum ingericht. Ernaast staat een volledig verniewd zh met 1000 bedden.
De authentieke operatiezalen waren net zo ingericht als destijds. Interessant!
Er ging een heuse race met Amerikanen en andere artsen aan vooraf om de primeur maar in Amerika kon het hart pas getransplanteerd worden als dit gestopt was met kloppen terwijl in ZA de patiënt dood was als de arts dit zo verklaarde wat hen een voordeel opleverde natuurlijk.
Barnard werd een heuse ster en society figuur met een flamboyante levensstijl en 3 huwelijken.
ZA kreeg wel problemen met het apartheidsbeleid doordat plots alle ogen van de wereld op hen waren gericht!
Je kon enkel binnen met een gids en de volgende tour startte pas om 13 h en die tijd hadden we niet. Toen ik zei dat ik een nurse was die op hartbewaking gewerkt had, mochten we binnen zonder gids tegen studentenprijs dan nog. We moesten boven maar even met de telefoon van Barnard "1967" bellen en dan kwam de conservator ons halen. We kregen nog een dvd, een boek en twee hartjessleutelhangers mee die andere bezoekers moesten betalen. Onzen dag kon weeral niet beter beginnen!! Ons Imelda had nog een interessante ontmoeting met een collega-teacher die het redelijk 'tough' vond om les te geven aan de kinderen van de townships, diezelde die we op onze wondermooie rit langs de zee naar Hermanus ook kruisten!
Daar aangekomen zagen we zowaar onze eerste walvissen!!! Béétje ver van de wal, maar toch een paar goede foto's kunnen nemen!
Morgen gaan we aan boord van een klein vaartuig om de 'big five of the Sea' van dichterbij te spotten. Walvissen, witte haaien, dolfijnen, pelsrobben en pinguïns.
Zijn benieuwd ... hoe ziek we van da bootje gaan komen. De winterse zee is hier 'in form'!

knap !!!

Guido 2018-08-14 21:45:32

Wow, al mooie foto's van de walvissen! Hopelijk geen al te wilde zee morgen, geniet van de 'big five of the Sea' zonder zeeziekte!

Marja 2018-08-14 21:48:06

Oei,Imelda,waar hebt gij overal gewerkt... Alles ziet er zo mooi uit. Genieten

Louis D P 2018-08-15 09:29:52

ma zo liegen ;-) Geniet ervan mooie foto's

jan 2018-08-15 10:11:16

Amaai, chique dinges...maar Paul, ik zou wel oppassen zo tussen die verpleegsterkes met schaar en messen ...

danny 2018-08-15 13:37:32

Prachtige foto's! Ontzettend mooie natuur! Geniet er nog van!! Vele groetjes

Sofie en Tim 2018-08-15 14:13:25

Het is alsof we er zelf op reis zijn. Erg levendig verslag. We kijken er elke avond naar uit!

Verheyen Godelieve 2018-08-15 21:08:36

grappige foto's in de OK ! prachtig die walvissen!

liliane 2018-08-16 19:58:13

Jullie hadden meer geluk bij het walvisspotten dan wij in Canada. Wij moesten het stellen met de staart van een middelgrote walvis, de andere hebben zich niet laten zien.

Greet 2018-08-16 22:23:46

Prachtig !!! Vindt het zo fijn jullie te kunnen volgen, geniet er nog van !!! Groetjes Luc & Magda.