Abrakadabra

Spanje, Ronda

Hoewel de dame van de receptie het weer grijs zag, reden we koppig naar een camperparkeerplaats dichter bij Ronda. Bij het verlaten van de auto waren er nog geen heuvels rondom te zien...
Maar grijs werd blauwig en grijzig werd wit! Wat een mooi stadje, wat een verrassingen. De bruggen op verschillende niveaus om een dorp, gescheiden door een honderd meter diepe kloof één te maken. De moorse vestingmuren, de straatjes om te verdwalen, de kerken, de hagelwitte huisjes... Een parkje en een tegelmuur waar schrijvers en dichters lof betuigen aan Ronda. Souvernierswinkels met de typische cadeautjes: stieren, schedels en de reguliere potjes en doekjes.
De stieren verwijzen naar de arena waar stierengevechten gehouden werden. De stiervechtarena was zeer populair en werd in 1785 ingewijd door een top-torero en een stier... De stier overleefde het niet. Heel bizar, hier was een hond wèl toegelaten, maar omwille van de hoge toegangsprijs en uit principiële overwegingen zijn we niet gaan kijken. In tuinen of veel andere bezienswaardigheden mag een hond niet mee, dus ...
De schedels zijn een wrange herinnering aan de wrede moorse koning Almonated die wijn zou gedronken hebben uit de schedels van overwonnenen... Vanonder zijn huis Casa del Rey Moro uit de 11de eeuw liep een geheime trap naar de rivier. Zo konden zijn slaven bij een belegering via de 365, later 232 treden water uit de kloof ophalen. De huidige tuin is nog te bezichtigen, zonder Nala'kes! Er zat echter een pauw zijn fierheid te tonen toen wij passeerden.
Ronda staat ook bekend als de thuisstad van de Bandoleros, struikrovers die tot honderd jaar geleden de veiligheid van reizigers in deze onherbergzame berggebieden bedreigde. De Robin Hood-achtigen worden in liedjes soms nog tot romantische helden opgehemeld.
Uiteindelijk strandden we voor de eerste keer in weken op een aangenaam zonnig terras uit 'den trek', zodat de tapaz nog heerlijker smaakten!
Vervolgens zetten we ons in 'vooruit', via heerlijke wegen en uitzichten parkeren we ons rond half vijf op camping Reine Isabel, net buiten Granada en op 100 meter van een bushalte.
Morgen willen we naar het alom geroemde moorse bouwwerk het Alhambra... Wanneer we willen boeken, blijken er op de officiële site tot 7 april geen tickets meer beschikbaar... Domper...
We maken onszelf geen verwijt, toen we thuis de site bezochten, was er nog overal een voldoende beschikbaarheid en bovendien was onze planning niet nauwkeurig genoeg om vooraf tickets te kopen.
We bellen met de infodesk en de receptioniste geeft ons moed... Met dezelfde spanning als degenen die tickets voor Tomorrowland of Rihanna willen boeken, checken we de website 'regelmatig', constant dus, Capcha oplossen en verder... En joepie, opeens voor morgen 4 tickets available. Dan moet ge rap zijn hé! Nala past dus morgen weer eens op de keet en wij gaan cultuur genieten!
Ik kus mijn pollekes, want mijn ventje maakt weer risotto zodat ik tijdig mijn opstel kan doorsturen!

Weer leerrijke en leuke geschiedenisverhalen. Morgenvroeg, bij het nuttigen van mijn ochtendboke, kijk ik naar de foto's in 't groter op mijn pc . Nu eerst gaan dogsitten.

Rita 2024-03-10 21:18:06

Adembenemend is Ronda, we zijn er inmiddels 2x geweest en het blijft indrukwekkend! Wechadden wel beter weer toen...

Cili de Looze 2024-03-10 21:21:57

Een 10/10 voor jouw "opstel", Imelda ! 🙂 Blij voor jullie dat de tickets voor het Alhambra geboekt zijn. Geniet ervan. Hier is het elke avond of ochtend uitkijken naar jullie verslag. We genieten mee vanop afstand. Groetjes

Veerle 2024-03-10 21:48:22

Het Alhambra is geweldig , jullie zullen genieten , ik kijk uit naar de foto's om te vergelijken ,die met de stier heb ik alvast ook , zo geniet ik er nu nog van , dus kijk ik uit naar het verslag van morgen . Heerlijk , zo zijn we zelf terug op reis !

Rita en Paul 2024-03-10 22:30:43

Tof dat jullie nog tickets voor het Alhambra konden bemachtigen. Wij hebben het bezocht met zonnig weer. Benieuwd naar jullie foto's.

Frieda Van der Auwera 2024-03-10 23:18:04

Die mooie blauwe wolken zijn jullie van harte gegund! Fijn jullie weer te zien genieten van de mooie omgeving. De foto's nodigen uit om een wandeling te maken door het prachtige Ronda. Is dit niet Spanje op zijn best? In elk geval smaakt het naar meer. Benieuwd naar morgen!

Godelieve 2024-03-10 23:58:12

Wat een chance dat jullie tickets voor het alhambra hebben kunnen bemachtigen. Hoop zo dat dit voor ons ook lukt. Blijkbaar niet gemakkelijk! Wij kunnen ook geen exacte dag plannen voor Granada. Zal nog spannend worden. Genieten jullie er alvast vandaag van. Marja en Omer

Marjasteens@telenet.be 2024-03-11 07:51:03

wa wil ne mens nog meer dan Ronda onder de voeten? Prachtig stadje en mooie omgeving. Jullie hebben blijkbaar toch nog hoekjes gevonden die ons niet bekend waren. Heerlijk vertoeven en zeker met de cortado in de hand. Alhambra zet U schrap want de Geishaa komt eraan! (van geluk gesproken zeg, da wordt top)

Dan en Wim 2024-03-11 09:06:45

Waar leesgenot en fijn dat jullie toch het Alhambra kunnen bezoeken.

Cyriel en Lieve 2024-03-11 10:56:11

Prachtig, die tickets zijn jullie van harte gegund, en wij genieten mee... Heel mooie foto's en een leuk verslag. Merci voor dit alles.

Jos & Chris 2024-03-11 11:10:20

Hiphiphoera voor de tickets! We blijven jullie verhalen volgen.

Hilde 2024-03-11 11:54:31

Groetjes moeke en rita. Fijne verdere reis.

rita v d 2024-03-11 14:52:51

Is inderdaad een mooie plaats. In de zomer wel heel warm.