Meteora

Griekenland, Kastraki

De was gedaan en gedroogd terwijl wij lang en diep sliepen! Lekker brood in de campingwinkel. We kunnen weldoorvoed en proper weer op pad!,
Vanaf de camping kijken we op reusachtige rotsformaties met grillige vormen. Bovenop zijn kloosters gebouwd, de Meteora of zwevende kloosters. Ook hier begon de geschiedenis met kluizenaars, die boven op deze bijna onbereikbare plekken in eenzaamheid, armoede, gebed en contemplatie gingen leven. Volgelingen namen hun filosofie over en bouwden in totaal 24 kloosters. Zoals heel vaak kwam er na eeuwen sleet op de goede zaak en verval van zeden en gewoonten (omkoperij tot zelfs het binnensmokkelen van vrouwen in manskleren in het klooster) haalde de grondvesten van kloosters onderuit. In de loop van de tijd dienden ze nog als onderkomen voor gevangenen, Grieken op de vlucht voor Turkse overheersers of de fiscus!
Nu zijn er nog zes monasteries over, gedeeltelijk als klooster, vooral als museum en toeristische trekpleister! Busladingen worden hier aan en af gevoerd. En het is niet eens hoogseizoen!
We bezoeken twee kloosters - het grote klooster en Varlaam - beurtelings, anders moet onze mascotte te lang in de auto blijven.
Het wachten vullen we op met kraampjes kijken, fotosessie met Nala (voor haar portfolio!), babbelen met andere bezoekers ...
Καρολίνα, bedankt voor de vestimentaire tip, maar zelfs mijn kleedjes zijn te kort, de aankoop van een sjerp drong zich dus op. Wel een fel kleurtje gekozen!
Op weg naar Delphi rijden we tussen cottonfields. Slechts drie Europese landen produceren katoen: Spanje (80%), Griekenland (20%) en Bulgarije (enkele 100'en ha). Het voelt als wattekes!
In Lamia scoorden we nog drinkwater (de bidons vliegen erdoor), verse groenten, vlees en andere proviand voor de volgende dagen. Delphi is te ambitieus voor vandaag, dus gaan we op zoek naar een (gratis) tussenstop. Wanneer we de hoofdweg verlaten en weer naar de andere kant van een dorpje in de bergen genavigeerd worden, gaan mijn bilspieren toch even in kramp, eergisteren nog niet vergeten! Maar deze beklimming valt mee en loont de moeite: geweldige plek, bijna vlak en wat een uitzicht! Bovendien hangt er elektriciteit in de lucht: je hoort het geknisper van de stroom. Hopelijk zijn onze batterijen morgen goed opgeladen!

Knap heel knap

Roger& Lydia 2022-09-19 19:39:55

Heel fijn om te lezen en zo schoon daar!! Veel liefs!

Annelien 2022-09-19 19:56:10

Daar willen we ook nog naartoe, zeer mooi daar! Hoe is het weer? Mooi precies! Geniet het!

Liliane 2022-09-19 20:13:28

Ik zie prachtige bouwwerken, erosie op het gesteente, katoen (deed mij eer aan Egypte denken) , staalblauwe hemel waartegen Paul afsteekt. Imelda nieuwe aanwinst showend en Nala stralend als altijd! Wat kan het leven toch mooi zijn!

Godelieve 2022-09-19 23:50:32

Van Griekenland hebben we zelf nog niet zoveel gezien. Is precies toch een aanrader. Moeten we werk van maken. Prachtige foto's, geniet ervan!

Marja Steens 2022-09-20 08:28:30

Was wat achterop geraakt met het lezen, maar ga mijn achterstand inhalen. Alweer mooie foto's en interessant om jullie verslagen te lezen.