Traagheid oefenen

Spanje, Castelló de la Plana

Ondanks de straat vlakbij hebben we een zeer rustige nacht gehad.
Traag ontwaken, wandeling, plotse ingeving van Paul om te gaan joggen, Nala blij.
We krijgen nog tips van èchte overwinteraars: wij zijn blijkbaar te gulzig, te haastig, te vluchtig... We voelen ons voorlopig niet opgejaagd en we doen het nog graag. Onze ambitie was ook niet in de eerste plaats het overwinteren, maar Portugal en Spanje bezoeken buiten het te warme toeristische seizoen. In grote lijnen volgden we de omtrekken van het Iberische schiereiland om een idee te hebben van wat Portugal en Spanje te bieden hebben. VEEL MEER dan we konden vermoeden. En dat is meteen een aanzet om ons meer te informeren en terug te komen voor micro-afstanden!
Na onze brunch met zicht op zee gaan we een dik uur rijden en slaan we in Amposta rechts de delta van de Ebro in, een tip van onze Nederlandse vrienden.
Met 320 km2 is natuurpark de Ebro Delta het op één na grootste wetland van Spanje. Een beschermd natuurgebied met rijstvelden, natuurstranden en zoutvelden, vogelrijke lagunes en authentieke vissersdorpen. De bergen houden van op het land een oogje in het zeil, maar dit schiereilandje is één uitgestrekte vlakte.
Elk seizoen in de Delta del Ebre heeft haar eigen kleur, lezen we. In de wintermaanden ligt Natuurpark Ebro Delta grotendeels braak en overheerst de grauwheid van onbewerkte aarde. We zien de droge, gebarsten aarde. Langs onze wandelweg lopen betonnen irrigatiekanalen die droog staan. In april wordt het land onder water gezet en rijst geplant. Van mei tot augustus groeit het gewas en kleuren de velden felgroen, om daarna tot de rijst wordt geplukt te veranderen in okergeel. De rijstpluk start eind september. Rond die tijd vieren verschillende dorpen in de Ebro Delta dit feest.
Vanaf een parkeerplaats wandelen we naar enkele vogelkijkhutten, weer goed voor meer dan 10 000 stappen! Als we onbekende vogelsoorten zien, vraagt Paul zich af of er ook zo'n app bestaat als 'Plantnet' om via foto's gegevens op te zoeken. Ikke: 'Ah, ja, Vogelnet!' Oei, dit zorgt misschien toch voor verwarring!
De eerste bewoners herkennen we zonder hulp: in grote delen van de binnenmeren waden sierlijke flamingo's. We zien zelfs een aantal dieren overvliegen.
Verder herkennen we de zwarte ibis. Ze hebben de typische bouw en bek van de ibis en hun veren zijn donker gekleurd met een groen-bruine glans.
Er zitten uiteraard ook de reguliere duiven en verschillende soorten meeuwen en de kleine zilverreiger. Een plezante bewoner was ook de steltkluut.
Op de camperplaats was het even dringen: onze Nederlandse peters hadden zich nogal ruim geparkeerd en bij onze aankomst zijn we dan alledrie iets korter bijeen gaan staan! Joepie! In het zonnetje hebben we samen nog koffie en thee gedronken, de dag overlopen, de wereldproblemen opgelost en toen de zon achter de wolken verstoppertje speelde, zochten we de warmte binnen op.
Het was weer een rijke dag!
Aangezien veel foto's met onze Canon met straffere tele genomen zijn, dook vanavond het probleem van het uploaden op... De laptop had een batterij met grote honger en de camera zelf liep ook bijna leeg. We hebben slechts een paar foto's in het verslag kunnen plaatsen. Thuis of als we ergens onderweg WiFi en elektriciteit hebben, plaatsen we nog meer foto's!

Uiteraard weer een prachtig verslag en wij hebben geen spijt jullie deze kant op te hebben gestuurd: resultaat schitterende foto's...👌🌞😎😍

Cili de Looze 2024-03-14 21:14:04

Prachtige natuurfoto's! Hier hebben we eindelijk een mooie dag gehad.

Rita 2024-03-14 22:48:46

Vogelkennis. Goei vragen voor Ben Crabé en zijn blokken.

Godelieve 2024-03-14 23:37:11

Hemelsblauwe lucht mooie vogels , een aangenaam verslag en Nala niet vergeten , wat wil een mens nog meer bij een lekkere tas koffie .

Rita en Paul 2024-03-15 00:17:24

Ja, ebro delta is zeker de moeite, hebben we ook 2 x bezocht voor enkele dagen. Wij zijn gisterenochtend vertrokken en hebben onze eerste overnachting doorgebracht in Moulins aan de Ailler. Vandaag trekken we verder richting Narbonne. Groetjes. Marja en Omer

Marjasteens@telenet.be 2024-03-15 07:22:50

Fantastisch toch als je zo gewoon een flamingo boven je hoofd kan zien vliegen 🦩

Agnes 2024-03-15 10:10:49

Prachtige ervaring.

Cyriel en Lieve 2024-03-15 15:05:09

Het lijkt daar wel midden zomer. Dat is mooi meegenomen.