Viking-experience

Noorwegen, Eidfjord

We starten met een kort nuchter wandelingske, zeggen dag tegen de Zwitsers en spoeden ons met een hongerke naar de winkel in Eidfjord! Op de parking ontbijten we en om 9.58 u. staan we op de dorpel bij het Vikingmuseum, prima op tijd voor onze rondleiding die we samen met een Israëlische Australiër en zijn mother in law volgen.
Claudia start met een film die de vondsten van Vikingen hier in de regio toont en achtergronden schetst. Het geheel wordt sfeervol opgeluisterd door oude Noorse muziek op authentieke instrumenten en het is een afscheidslied, omdat graven een belangrijke bron van informatie zijn.
Claudia vertelt haar Vikingverhaal heel rustig, maar zo doorleefd, het is haar passie en bovendien is de uitleg degelijk, wetenschappelijk onderbouwd. Het beeld dat we hebben van rovende en plunderende Vikingen klopt niet helemaal... Zij waren gewiekste handelaars en gedreven ambachtslieden die over technieken beschikten om ijzer te bewerken, glazen voorwerpen te vervaardigen, wol te spinnen en te weven, huiden te bewerken, gereedschappen te vervaardigen uit beenderen, hoorns, tanden van dieren... Het populairste betaalmiddel was zilver, niet met munten, maar met afgewogen hoeveelheden. Hiervoor werden kleine weegschalen gebruikt en draagbare smeltpannetjes. In zeepsteen werd dan een vormpje gegoten.
De Vikingen of Noormannen hielden de kerstening ettelijke eeuwen tegen: terwijl West-Europa al tussen de 6de en 8ste eeuw was bekeerd tot het Christendom, hielden de Noormannen de boot af tot zowat de 11de eeuw. Zelfs nadien plaatsten ze hun godenbeelden als versiering bij hun kerken, ge kunt maar beter op veilig spelen! Uit tanden van potvissen graveerden ze 'schaakstukken' die naargelang de klant christelijke figuren voorstelden dan wel Noorse goden of figuren!
Voor hun schepen gebruikten ze uiteraard hout, maar ook nagels (ijzerbewerking!) en voor het zeil was wol van 900 schapen nodig. Later gingen ze linnen gebruiken wat lichter was!
Aangezien ze in behoorlijk barre omstandigheden (koude, donkere, lange winters) leefden, was in hun dieet onvoldoende vitamine C aanwezig. Die tekorten werden aangevuld met planten(delen). Voor medicinale doeleinden hadden ze een heel arsenaal planten. Van de berk werd bijvoorbeeld elk deel aangewend, in voeding en voor het vervaardigen van allerlei gebruiksvoorwerpen, wapens, muziekinstrumenten...
Uit de teruggevonden graven van vrouwen blijkt dat ze op gelijke voet met de man stonden, een verschil met de rest van Europa waar (onder invloed van het christendom) de vrouw in een ondergeschikte rol werd gedwongen...
De misvatting is dat 'de vikingen' plunderaars waren. Slechts 2 procent van hen hielden zich met die praktijken bezig maar zorgden wél voor de grote rijkdom! Ze plunderen en mensen werden gekidnapt... Die sukkelaars konden nog vrijgekocht worden, maar als dat niet gebeurde, werden ze via de slavenmarkt in Dublin verhandeld...
Ook vandaag zijn Vikinginvloeden nog aanwezig in het dagelijkse leven en in de (Noorse) taal, zo is lørdag (zaterdag) eigenlijk wasdag, want op... wasten de mensen zich.
Zo is ook het begrip 'bluetooth' afkomstig van een Deense Vikingleider, Harald I van Denemarken, ook wel Harald Blauwtand genoemd. Omdat hij verbindingen maakte tussen Scandinavië en het vasteland van Europa, werd aan hem gedacht bij de naamgeving van het communicatieprotocol. Het logo is een samenvoeging van de initialen H en B uit het runenschrift.
Tenslotte blijkt ook Tolkien ideeën voor zijn 'Lord of the Rings' gehaald te hebben bij de Noormannen: de bakens van Gondor... Om stammen landinwaarts te waarschuwen voor dreigende invallen, werden grote vuren aangestoken op rotsen bij de fjords...
Het is onbegonnen werk om de boeiende beleving bij Claudia in enkele alinea's samen te vatten, maar het was een heel interessante voormiddag.
Als toemaatje kregen we nog een tip mee: op weg naar Bergen 'moesten' we bij een rond punt zeker stoppen bij de bakkeri om iets te kopen! En we hebben genoten van onze puddingkoeken en chocolademuffins!
Halfweg hielden we nog halt bij de Steinsdalsfosse: een waterval waar je onderdoor kan lopen!
Vandaag en morgen verblijven we op een camping buiten de stad Bergen. Voor ons bezoek nemen wij morgenvroeg bus en tram naar het centrum, honden mogen mee naar het schijnt en we hopen ook de juiste combinatie terug te vinden!
Nog een ommetje gemaakt bij de camping en ook deze dag was weer goed gevuld!

Die waterval waar je onderdoor kan lopen is goed te zien op de foto's. Inderdaad kennen wij de Vikings eigenlijk alleen maar van hun invallen in onze streken. Hoe interessant is de rest van het verslag over hun godsdienst en cultuur, economie enz... Een geschenk voor de geschiedenisleraars.

Godelieve 2023-06-13 00:10:29

We gaan met zen allen weer wat slimmer zijn op het einde van de rit, toch goed hé! Nooit te oud om bij te leren 🙂

Agnes 2023-06-13 08:53:12

Heel interessant.

Rita 2023-06-13 09:25:15

schike dingens doed zoo voort daaaaag

moeke 2023-06-13 16:48:21

Altijd weer zo fijn om jullie verhalen te lezen! 🤩

Annelien 2023-06-13 17:01:01

Imelda na deze reis heb je dringend vakantie nodig😉

Caroline 2023-06-13 18:17:53

mooiiiiiii

Guido en Ria 2023-06-13 21:59:39

Interessante informatie.

Greet 2023-06-13 23:36:48

Mooi geschreven en leerrijk. Ik denk dat veel van de kwaliteiten die je Claudia toeschrijft ook in jou zit.