Terug op het vasteland

Griekenland, Municipal Unit of Nea Peramos

Toen we vanmorgen onze ogen opentrokken, zagen we waar we ons vannacht hadden geparkeerd. Kon slechter! Rustig, vlak aan zee met zicht op passerende schepen die in de verte gas aanvoerden! Eat this, Poetin!
Rustig ontbeten en dan ons route uitgestippeld naar Mycene langs secundaire wegen, vooral langs de kust. Prachtige vergezichten onderweg, muziekje van The Eagles erbij. Onderweg een kudde grazende geiten.
De Akropolis (het hoogste punt van de stad, op een heuvel dus) van Mycene herbergt een paleis met 6 m dikke muren. Die muren zijn van zulke grote stenen dat men dacht dat cyclopen dit kunstje hadden geflikt. De voordeur wordt door twee leeuwinnen overspannen en staat bekend als de leeuwenpoort. Er was een waterreservoir dat gevoed werd door een bron om belegeringen te kunnen weerstaan. Natuurlijk is enkel het grondplan nog over maar toch redelijk indrukwekkend. De bekendste koning is Agamemnon. Die verenigde de legers van de Grieken om ten strijde te trekken tegen Troje. Er was nog geen WhatsApp om contact te houden met het thuisfront en de oorlogen duurden net als tegenwoordig véél te lang! Zijn vrouw Klytaimnestra had ondertussen nen andere en samen maakten ze Agamemnon een kopje kleiner bij zijn terugkeer. De dochter was hierom zo kwaad dat ze haar moeder en minnaar doodde. Dat was me daar nogal een Griekse tragedie!
Koningen kregen indrukwekkende koepelgraven. Wij bezochten vlakbij dat van Atreus. De stenen worden overlappend in een kring gelegd waarbij de diameter kleiner wordt tot je de koepel met één steen kan dichtleggen. Deze was de grootste koepel in de toen gekende wereld tot veel later het Panthéon in Rome gezet werd! Wanneer je in het midden van de koepel gewoon praatte echode dat al in het rond!
Momenteel staan we weer ergens naast de muren van een klooster omdat het daar nu eenmaal heel rustig is. Hier zagen we trouwens ons eerste slang, een Europese luipaardslang (opgezocht!). Heel mooi, één van de mooist gekleurde in Europa, maar jammer genoeg niet giftig!
Goed gevulde dag na korte nacht. We gaan het niet lang trekken, denk ik, want ons mama is doodmoe... en ik ook! De overtocht per boot eist zijn tol!

Slaap lekker, Slaap zacht ...😇🙏 Morgen even kort bezoekje aan het klooster...rode draad gedurende jullie reis?! 🤗😴

Cili 2022-10-03 19:57:50

Fantastische reis met Fantastische foto's

Roger& Lydia 2022-10-03 19:58:53

Goed om mijn kennis van Griekse geschiedenis op te frissen.

Greet 2022-10-03 22:17:19

Griekser kan het niet met al die klinkende namen uit de oudheid. Jullie dromen er toch niet van?! Op de foto te zien is Nala precies ook moe.

Godelieve 2022-10-04 00:40:09

Mijn lessen geschiedenis komen weer tot leven.