Over een steen en een stad

Noorwegen, Jøssingfjord

Na ons ontbijt 'with a view' begonnen we verder naar het noorden te rijden. Na enkele kilometers werden we door een jongeman met signaalbordje 'in wacht gezet': even verder versperde een kraan de weg. Het zou 15 minuten duren. Met veel lawaai en stof werkte de machine verder en zette zich na de arbeid opzij. Vier auto's aan de ene kant en negen aan de andere konden beurtelings passeren. In dit landschap is het een uitdaging om werken uit te voeren.
De attractie van vandaag was een grote bewegende steen genaamd "Ruggesteinen". Dit is met 74 ton het grootste verplaatsbare blok steen van Noord-Europa en hij kan gemakkelijk door één persoon met de hand worden verplaatst. De steen is een verschuivend blok dat is achtergelaten door een gletsjer en toevallig op het omslagpunt achtergebleven. De Ruggesteinen werd in 1923 opgetekend als de eerste geologische bescherming in Noorwegen. Tot zover de toeristische info: ik ben er met al mijn krachten in geslaagd om te beletten dat de steen ging 'wandelen'. De langere tocht langs een oude spoorweg naar een even oude mijn hebben we gelaten voor wat het was. Nala had echter een watervalletje gehoord ... In tegenstelling tot de verbodsborden in België wordt hier in Noorwegen in elk riviertje of meer gezwommen, door Noren en toeristen, wij laten dit voorrecht graag aan onze hond over.
In Stavanger parkeren we ons gratis - tenzij de rekening wordt nagestuurd - bij een plezierhaven en wandelen zo naar het stadscentrum. Als 3de of 4de grootste stad van Noorwegen slagen ze erin om zowel het verkeer als het openbare leven zonder chaos te organiseren. Stavanger is bekend voor de sardienenvangst en de conservenfabrieken, maar breidde geweldig uit nadat in de jaren '70 olie en gas werden ontgonnen in de Noordzee.
Bij de haven ligt een gigantisch cruiseschip aangemeerd, we horen overal Italiaans! De marktjes, eet- en drankgelegenheden en souvenirshops spelen handig in op deze ladingen toeristen. De oude stad met de houten huisjes ligt er nostalgisch schoon bij. Met veel groen en trappen vloeit het oude deel naadloos over in de moderne stad.
Als we de stad verlaten dirigeert de GPS ons naar een ferry, een eerste overzetboot... De lichten staan op rood, dus we gaan ons informeren. Wij moeten helemaal geen overzet hebben, maar een tunnel leert een taxichauffeur ons! Zo rijden we via een tunnel van 6 km onder Stavanger door om op een eilandje in de Ryfylketunnel van 14,4 km te 'duiken', want het diepste punt ligt op 292 meter onder zeeniveau!
We parkeren ons voor de nacht bij een aantal boothuizen met zicht op een fjord. Morgen testen we of onze spieren geen melkzuur hebben aangemaakt na de trip van gisteren.

Heel mooi verhaal een beetje jaloers amuseer jullie zo veel mogelijk

Roger& Lydia 2023-06-07 22:41:31

Veel variatie! Wat direct opvalt vooral bij de foto's zijn de witte huisjes, de beelden, de tunnel en het cruiseschip. De trotse zwanen kunnen ons ook wel bekoren... Die Ruggesteinen heeft nog nooit zulke sterke dame ontmoet, denk ik dan! Wat me nog meest beroert is de laatste foto! De lupinen die met hun prachtige kleur de mooie natuur accentueren. Ik zou bijna zeggen: Genieten maar!

Godelieve 2023-06-07 23:01:09

Toch wat anders dan zitten te verbeteren, zelfs al was er een Astridje en een sjatteke kaffe bij.

Rita 2023-06-07 23:05:42

De talrijke foto's van koel verfrissend water doen ons toch een klein beetje dromen, het is hier namelijk snikheet buiten.

Agnes 2023-06-08 14:37:37

Zoveel moois te zien, laat nog wat over voor ons, leuk jullie te mogen volgen op jullie noordelijke reis, geniet er maar van,, gr Wietse, Danny & nancy

Nancy oortman, 2023-06-09 14:38:34

Top conge

Guido en Ria 2023-06-09 21:10:43

Jullie hebben veel geluk met het weer. Dat maakt alles nog veel mooier.