Massatoerisme versus Nala's choice

Spanje, la Vila Joiosa / Villajoyosa

Vandaag staan er weer wat kilometers naar 'boven' op de planning.
Na een laatste zoutwandeling rijden we naar Benidorm. De esplanade loopt vol mensen, fietsers cruisen over de rode suggestiestroken en overwinteraars oefenen yoga, dans en turnoefeningen met monitors.
Nala is niet te houden, hoe leg je uit dat dit niet meer Portugal is? Op risico van een hoge boete laten we haar toch even rennen, er zijn bijna geen strandgangers... Dik tegen haar zin vertrekken we na enkele honderden meters...
Dan is het tijd om ook even mensen te kijken van op een terrasje. De thee is heerlijk en het aardewerk is prachtig... Het massatoerisme, de hoogbouw, de vele mensen voor de beperkte plaats... Voor ons is het geen klik. We bezochten niet de oude stad, daar is het misschien iets gezelliger. Het is wel 'speciaal' dat er gratis parking is vlak bij de zee...

Ik ben het toeknijpen van mijn ogen grondig beu, dus is een nieuwe zonnebril aan de orde. Nog een sjoekesachtig gebakje voor de grote goesting en we gaan op weg naar een afspraak met Nederlandse campervrienden die we anderhalf jaar geleden in Griekenland bij een klooster leerden kennen. Onze routes begonnen erg dicht opeen te vallen en dus proberen we bij te babbelen bij een echte koffie in plaats van via Messenger!
Een beetje tegen de regels van de camperaars 'houden ze voor ons een plek vrij', door hun fietsen uit te stallen terwijl wij nog 200 km wegmalen.
En dan halen we voor de eerste keer onze stoelen uit 'de kelder'. In het zonnetje genieten we van elkaars verhalen en ervaringen, van de koekjes, de koffie, een wijntje. Op het vliegveldje achter de camperplaats draait een helicopter warm en bij het vertrek hangen we als kleuters met onze neus tegen de draad. Dit is hier immers de basis van de reddingshelicopters. Ook blusvliegtuigen stijgen hier in de zomermaanden op... Hopelijk krijgen ze een rustig seizoen. Nala heeft het niet hoog op met de vliegtuigjes en de parachutisten die met de regelmaat van de klok uit de lucht bungelen.
Voor zonsondergang kan ze nog wat energie en frustratie kwijt op het strand aan de overkant van de straat. Bij terugkomst is het bijna donker en verduisteren de venstertjes van de busjes en motorhomes.
Smakelijk en slaapwel!

Hoewel Nala geen zonnebril of short draagt, zien we toch dat ze geniet van lente-achtige zomertoestanden. Morgen zou het weer hier ook bijna zomers zijn met 17°. We kijken er naar uit!

Godelieve 2024-03-13 23:33:51

Die laatste fotokes om elke dag mee af te sluiten zijn telkens zo mooi! Ook al de andere foto's natuurlijk 👍

Agnes 2024-03-14 08:47:22

Hoe Benidorm niet jullie meug , als pensioengerechtigde moet je dat de max vinden niet ? hahaha . Nala zal blij zijn dat de zee niet meer zo zout is , weeral een prachtige zonsondergang ...

Rita en Paul 2024-03-14 10:14:47

Benidorm - inderdaad, een wereld van verschil.

Cyriel en Lieve 2024-03-14 15:00:44

he het zoneke dat lacht alle mense toe goed bezig dag dag nala knufels