Vakantiemodus is coming!

Frankrijk, Langeais

Het weer is gevoelig frisser en er hangt een lichtgrijs wolkske voor de zon. We jubelen mee met de wijnboer, die het te zachte weer maar niks vond. De wijngaard demareert te snel en het risico op schimmels en andere ziektes is groter door de vochtigheid.
We volgen zijn raad en rijden naar de markt in Langeais. Verse vis en prei voor morgen, schoon Loire château en een monumentale brug.
We rijden vandaag tolvrij verder naar de Bordeaux regio, daar zijn nog wel plekjes bij wijngaarden te scoren!
De grijze wolk besluit wat te miezeren, gelukkig hebben we al een 'mèt-wandeling' in de benen!
Meer dan 180 km volgen we de N10 door licht glooiende akkers, weilanden, natuurgebieden en met aires waar Nala door de bossen kan hossen. De kilometers passeren vlotjes. Zo zonder vrachtwagens en buiten het toeristisch seizoen rijdt het hier heel relaxed.
De Spotify-lijst zorgde even voor een zekere onenigheid. Nadat mijn keuzelijst abrupt was afgevuurd met: 'Is dat nog ni genoeg Gene Thomas?', zet ik een lijst 'hedendaags' op. Eerste nummer begint behoorlijk stormachtig... Na driekwart nummer boenke en schreeuwen: 'Wat is da voor ne lijst?' 'Ik weet niet, hedendaags en gij hebt die gemaakt...' 'Ah, dan ist goe!' De rest was echt wel te genieten, alles tussen Pommelien Thijs en Fatboy Slim-achtige arrangementen. Nu spelen we the nineties voor tieners! Samengesteld door StuBru. Goed voor enkele dagen meezingen!
Om half vijf arriveren we net op tijd op een gratis camperplek: prachtig uitzicht over de Dordogne, rustig bij een kerkhof, 2 legitieme plaatsen van de gemeente! Na onze verkennende dorpswandeling begint het te 'zeveren' en komen nog 3 campers, veel groter dan de onze, aan. Ze zetten zich ongegeneerd dwars over de gewone parkeerplaatsen. Er zijn niet veel bezoekers nu, nog plek zat, maar het toont dat de vraag naar plekjes groter is dan het aanbod.
De werkverdeling van gisteren bevalt me wel! Zo kan ik wat research doen en mijne Soe prepareert de risotto (dank je, Wim, voor de workshop!).
We passeerden tijdens het stappen een rots die nog uit het oligoceen dateert... Op het infobord lazen we dat de zee in die tijd nog tot hier (voorbij Bordeaux) reikte, want er was geen noordpoolijs op dat moment... Dat is al even geleden: tussen 34 en 23 miljoen jaar! Het woord is afgeleid uit het Grieks en betekent zoveel als 'weinig nieuws' (onder de zon). Het was relatief koel, bossen maakten plaats voor open grasland en dat beïnvloedde dan weer de ontwikkeling van de zoogdieren en andere levende wezens. Er verschenen grote, grazende planteneters, de evenhoevigen, de voorouders van ons Bella, zeg maar! Ook is de opkomst van insecten en de eerste primaten die op moderne apen leken in deze periode te situeren... Soit, de getuigerots is fotogeniek en leerde ons weer iets bij!
Normaal zouden we hier van een prachtige zonsondergang moeten kunnen genieten, maar die grijze wolk hangt hier nog te lanterfanten.
Ik moet afsluiten, want het eten is gereed en we gaan rustig nog een boekske lezen en naar het nieuws kijken!

Heel mooi Lydia zal er eens naar moe bus mee gaan amuseer jullie

Roger& Lydia 2024-02-18 18:54:03

Een kasteel, een rots, (trouwens dank u voor de les geschiedenis- natuurkennis) een brug , de plaatselijke KWB - fietsers en Nala die op alles braafjes toekijkt. De kok en de verslaggeefster genieten ervan na. Over muziek gesproken: volgen jullie op vrt 1 het programma 'Ik vraag het aan' ? Zeer uiteenlopende genres van liedjes waar de jeugd van het verleden ook kan van genieten. Als ik de foto's zie en het verhaal lees, begrijp ik dat de vakantiemodus eraan komt!

Godelieve 2024-02-18 21:21:40

Veel plezier! Het gaat goed lees ik!

Nikole 2024-02-18 21:23:21

Dat vleugje geschiedenis is tof en interessant om te lezen. En nu weer verder ...

Rita 2024-02-19 09:05:47

heb nu pas jullie verslag gevonden tussen de spam (dat heb ik vlug gecorrigeerd),ik ben nu bijgelezen en kan vanaf nu dagelijks de mooie reisverslagen volgen ! Wat een geweldige taakverdeling , vooral die van Nala, hahaha . Nog een suggestie ,wat muziek van de jaren 60 en 70 ook altijd goed om mee te zingen...

Rita en Paul 2024-02-19 10:32:25

Podori, in de spam ! daar zat jullie reisverslag! Schandalig! Hoe had ik anders je kookkunsten van de Paul kunnen oppikken ( toegegeven het was meer: checken of die risotto wel comme il faut op t tafel kwam) Doch, zo te zien, zat die verzameling van mooi gerangschikte korrels perfect in de pan en de mond denk ik dan. Maar veel belangrijker: geniet verder van jullie nieuw avontuur! Goei reis aan de 3 musketiers