Alhambra

Spanje, La Zubia

Onze Duitse buurvrouw heeft met onze tip ook nog een ticket vastgekregen. Rust, geduld en kalmte zijn dus vaak de sleutel naar oplossingen, ik ga het onthouden!
Onze verste herinneringen aan het Alhambra getuigen op zijn minst van enige fantasie en een gebrek aan historisch en aardrijkskundige inzicht. Paul dacht als kind dat je in Spanje het Alhambra binnenging en dan in Afrika buitenkwam. Ikzelf herinner me het secuur inplakken van de kleurrijke prentjes in de Artis Historia boeken. De tekst heb ik nooit integraal gelezen, maar als ze daar een boek vol prentjes kunnen over vullen, zullen wij ook onze dag wel kunnen om krijgen!
Na een flinke ochtendwandeling vertellen we Nala dat ze op ons huisje moet passen!
We nemen de bus en stappen enkele haltes te vroeg af vanwege een misverstand met Duitse buren! Geen nood, we kennen de nummers van de 'Alhambra-bussen' en enkele minuten later staan we aan de ticketcontrole. In de ene hand onze identiteitskaart, in de andere hand ons gouden toegangsticket, zoals in Sjakie en de chocoladefabriek! Er komt een groen scherm en we kunnen ons gaan oriënteren.
Eigenlijk gaan we een stad bezoeken, met woningen, werkhuizen voor de ambachtslieden zoals leerlooierijen, een watercircuit, afgetakt van de rivier, huizen van adellijke families... en paleizen.
Op de plaats van het Alhambra stond al een versterkte vesting. De kaliefen bouwden op die fundamenten verder tijdens de heerschappij van de Nasriden. In de loop van de geschiedenis werd de site door verschillende grote heersers aangepast, herbouwd,...
Keizer Karel, ons ook bekend van zijn bezoek in Olen, waar hij de gulle Kempenaars in verlegenheid bracht, bouwde een paleis daar boven Granada. Hij verbleef er nooit! Maar een vierkant paleis, met een ronde patio in twee etages, daar kan je als keizer van een rijk waar de zon nooit ondergaat toch mooi mee uitpakken.
Met elke machtswissel werden ook nieuwe accenten toegevoegd, vaak na de vernieling van de symbolen van vorige heersers. Napoleon probeerde de vesting op te blazen...
Het is onbegonnen werk om alle zalen, torens, patio's, pleinen... te beschrijven. We laten vooral de foto's passeren om een beeld van de schoonheid en grootsheid van dit monument door te geven.
Bouwwerken zijn vaak een manier van heersers om hun macht uit te vergroten of te etaleren.
Het Alhambra is ondertussen Unesco Werelderfgoed en het moet gezegd: de conservatie en renovatie van deze iconische plek is zeer geslaagd. Bovendien is de toegangsprijs heel betaalbaar gehouden! Ook de digitale ondersteuning qua interactieve plattegrond en gratis Nederlandstalige (audio)guide is prima geregeld.
Na onze bezoeken zijn we via een tof wandelweggetje naar Granada, de kathedraal afgedaald om dan feilloos terug de bus naar de camping te vinden. Hier in Spanje nemen wij gewillig de bus: efficiënt, goedkoop en gemakkelijk. Je betaalt je kaartje gewoon op de bus en door de duidelijke nummering en regelmatige verbindingen, geafficheerd aan elke halte, kom je in de kortste tijd waar je moet zijn. Heel wat anders dan het Belgisch beleid...
Nala was door het dolle heen en als beloning mochten we samen nog een extra wandeling rond de camping maken.
Afhaaleten voor het gemak en een ontspannende douche luidden onze avond in!

Het was bij ons net 20 jaar geleden dat wij er waren en ik ben blij dat het er nog even groots bij staat ,we zijn ook blij met het uitgebreide verslag , zo is ons geheugen nog eens opgefrist ! en aan de blauwe hemel te zien is het goede weer ook terug van de partij , dat maakt de foto's nog extra mooi .

Rita en Paul 2024-03-11 22:55:43

Ben ik een cultuurbarbaar als ik nog nooit van het Alhambra gehoord had? Met jullie verhalen en foto's van Portugal en Spanje zijn voor mij deuren open gegaan. Foto's waarop -onder een staalblauwe hemel- de mooiste gebouwen ter wereld prijken! Daar kan een Artis Historia boek niet tegenop. Keizer Karel is geboren in Gent. Zijn tante woonde in Mechelen. Raakpunten met onze geschiedenis! De meesterlijke architectuur wordt omkaderd door inheemse flora als slanke cypressen, palmbomen, kleurrijke bloemenpartijen. Dat het voor jullie een geweldige dag was moet niet meer worden gezegd!

Godelieve 2024-03-11 23:51:34

Heel mooie opstelletjes Ilmelda, doe nog maar even voort. Wijzelf zijn in Alhambra geweest iBarkoud en met sneeuw. Heel mooi! Wijzelf staan voor een stormachtige nacht met 45 knopen wind richting Athene.

Liliane 2024-03-12 02:17:17

Magnifiek.... wij waren er ook lang geleden , en toen was het heelerg warm, te warm om er echt van te genieten.

Els Peeters 2024-03-12 08:07:22

Wel, ik kan me goed voorstellen hoe overweldigend al die schoonheid voor jullie twee moet geweest zijn!!!

Agnes 2024-03-12 08:59:47

daar ben ik ooit ook eens geweest......

Denise 2024-03-12 09:37:52

30 jaar geleden ... maar jullie foto's zijn zo herkenbaar !

Frieda Van der Auwera 2024-03-12 10:41:30

Mooi, te begrijpen dat dit werelderfgoed is. Op Canvas was er onlangs een documentaire over het Alhambra en de voorstelling op welke onnavolgbare wijze er water naar boven werd gepompt. Indrukwekkend net zoals jullie mooie illustratie en beschrijving. Echt genieten.

Cyriel en Lieve 2024-03-12 16:27:42

Zalig dat de blauwe lucht jullie vergezelde, in de zomer is het te warm om te genieten van al die artistieke krollekes van het Alhambra en Yvonne🧙‍♀️🤭 Hopelijk toch al geproefd van de tapas met een glaasje Fino, zeker doen!

Caroline 2024-03-12 18:10:20

Is een juweeltje met een rijke geschiedenis.