Naar Lands End

Denemarken, Horsens

Weer werden we gewekt door de vogels, in tegenstelling tot gisteren waren hier geen vrolijke kwetteraars, maar watervogels concurreerden met de kraaien over het hoogste gelijk! De lieflijke parkeerplaats bleek ook afspraakpunt voor mountainbikers, wandelaars... Wat een contrast met het meer in onze naburige gemeente... Hier bouwt men op een halve kilometer van het water, de nabijheid van het meer is toebedeeld aan de natuur en er zijn paden voor wandelaars, bikers en fietsers.
We kiezen vandaag een alternatieve route naar het noorden zonder autostrade. Glooiende graanvelden en bossen flankeren het biljarteffen asfalt. De Denen zijn niet gehaast, er wordt niet ingehaald en de snelheid is nochtans streng gelimiteerd op 50, 60, 70, 80. Dat het zondag is en er geen vrachtverkeer is, zorgt samen met de zon en de fantastische Spotify-playlist 'nummers om mee te zingen in de auto' voor een hoog roadtrip-gehalte! Content om hier te kunnen mogen zijn!
In een Rema1000 slaan we drinkwater, brood, groentekes, fruit en vleesjes in voor de volgende dagen. Verbluffend hoeveel supermarkten hier op zondag de ganse dag geopend zijn! Onze Floribus krijgt ook haar tweedaags rantsoen diesel binnengepompt.
Als middagstop passeert Hobron op onze route: een plezierhaven met panoramawandeling aan de Mariagerfjord, onze eerste fjord, om straks in Noorwegen te vergelijken! Nala verkende de waterlijn om rechts afbuigen af te wisselen met een puppy-bedelogen-blik en te eindigen tot de buik en plumeaustaart in het water. Op de helling maakte ze nog kennis met de schaapjes. Nu ligt onze zeehond ziltig te stinken in afwachting van een wasbeurt!
In Frederichshavn lopen we langs baggerschepen en ferry's, het kruithuis ter verdediging van de haven is gesloten, maar bij een Italiaanse Argentijn hebben ze talent om een klein hongerke van grote goesting te stillen! 2 cappuccino's met tiramisu!
In Aalbaek voorzien we onze Floribus nog van proper water en legen alle afvaltanken aan een superhandig gratis servicepunt! We kunnen er weer tegen!
Zo bereiken we om 18.03 u. Skagen, bij de meest noordelijke punt van Denemarken op het einde van een landtong. Bij Grenen ontmoeten de getijden van Skagerrad en Kattegat elkaar. Je kan er niet zwemmen omwille van de gevaarlijke onderstromen, maar pootje baden mag wel. We hebben dus als het ware met één voet in het laatste stukje Noordzee en met de andere in de golven van Kattegat gestaan. Dat is de zee tussen Denemarken, Zweden en Duitsland. Het was ook de route die de Vikingen namen op weg naar hun plundertochten!
Het gebied rond Skagen is door de weersomstandigheden in de 18de en 19de eeuw ruw behandeld. Om de uitdroging te stoppen pasten ze hier de gekende middelen toe: beplanting, begrazing. Op twee plekken hebben ze echter nog 'wandelende duinen' die jaarlijks verschuiven in de richting van het stadje Skagen en zo de bewoning op termijn bedreigen.
Na een blotevoetenwandeling waarbij de pijnkreten van onze papa tot ver in het binnenland te horen waren, zoeken we een slaapplaats dichter bij de haven om morgen de ferry te nemen. Ondertussen genieten 4 campers hier van de rust en de fluitende vogels in het bos. En wij gaan onze bloembroccolistoofpot verteren!

Fantastische mooie foto's

Peter en Hilde 2023-06-05 08:36:06

En wij ondertussen "Moeke"ttroosten

Louis en Monique 2023-06-05 09:23:59

Interessante weetjes, leerrijk, dankjewel juf!

Agnes 2023-06-05 15:19:03

Tof om dit alles op afstand weeral mee te maken in woord en beeld. Genieten maar ...

Cyriel en Lieve 2023-06-05 17:29:40

Gelukkig is er nog zo'n mooie natuur op onze bol. Fijn dat jullie zoveel mensen laat mee genieten van deze pracht in woord en beeld.

Godelieve 2023-06-05 19:05:27

laat moet laten zijn

Godelieve 2023-06-05 19:06:29

Een opfrissing van de lessen aardrijkskunde uit mijn tijd in het middelbaar. Interessant!

Greet 2023-06-05 21:25:04

super alle drie dag nala