Ferry, de enige deadline!

Denemarken, Hirtshals

Wakker worden met het zonnige getweet en gekwetter, hoe schoon! En dan in 20 minuten naar de containerhaven Fjord Line in Hirtshals! Daar mag Nala nog een laatste plasje op Deense bodem placeren en begint het aanschuiven. We zijn prima op tijd ter plekke, maar staan toevallig in de traagste check-inlijn. wanneer we als eerste een nieuwe Line 30 mogen starten, is dat nog geen garantie op snel binnenrijden, want we zijn bij de laatste tien! De allerlaatste was een camper met platte batterij, net op de valreep gestart met kabels die door de kadeverantwoordelijke waren gebracht. Spannende overtocht voor die mensen. Nala moet in de auto achterblijven, ze heeft alvast een hoefje gekregen als troostmiddel.
De pursor heeft in het Deens en Noors omgeroepen dat we welkom zijn aan boord, dat er forse tegenwind is en dat we bijgevolg 10 minuten vertraging gaan hebben. Kennis van Geshaas helpt enigszins om de uitleg te verstaan!
Na het lezen van de krant en mijn boek - leve de digitale media - varen we iets over twee de haven van Kristiansand binnen. Een half uur na aanmeren rijden we als bijna laatste de ferry af en naadloos de werken van de E39 op. Het zonnetje warmt 23°! De vernieuwde snelweg rijgt als een kralenketting de tunnels aan elkaar.
Bij Lindesnes Fyr, de vuurtoren op het meest zuidelijke puntje van Noorwegen worden we een eerste keer figuurlijk, maar ook letterlijk van onze schoenen geblazen. Ruwe, woeste schoonheid. In de vuurtoren voel ik de sfeer van het boek en de verfilming van Lampje (Annet Schaap)! De evolutie van de lampen in vuurtorens wordt hier getoond, het leven van de vuurtorenwachter,... Tot 2003 woonde die hier nog, maar nu is de lamp geautomatiseerd! In één kamertje werd ook het macabere verhaal van de Palatia getoond. Het gaat om een Noors vracht/ferryschip uit 1928 dat tussen Hamburg en de Caraïben voer. Na een aantal jaren werd het aan de Russen verkocht, maar tijdens Wereldoorlog 2 legde Duitsland beslag op het schip om in te zetten voor oorlogsactiviteiten. In 1942 verging het door een Nieuw-Zeelandse torpedo ter hoogte van Lindesnes. 986 mensen vonden de dood, voornamelijk Russische krijgsgevangenen, maar ook Duitse soldaten en Noorse bemanning. Het hele incident werd tot 1995 in de doofpot gestoken, want Noorwegen was niet trots op de keuze van haar slechte vriendjes tijdens den oorlog.
Op de parking van de vuurtoren stonden al heel wat camperaars in rijtjes, de zonsondergang is blijkbaar spectaculair, maar wij zoeken iets meer noordelijk, kleinschaliger en gratis. En ja hoor, aan een meer vinden we een prachtig plekje. Privéterras en een lange avond om te aperitieven. Sorry, douane ...
Nog 2518 km tot de Noordkaap. Zo ver gaan we niet geraken!

Heel mooie avonturen geniet ervan groetjes van ons Beiden

Roger& Lydia 2023-06-05 19:56:07

Man bijt hond. Hond is in heaven! (hoe kan het anders als je zo'n baasjes hebt!? Vrouw lacht hen beiden toe!

Godelieve 2023-06-05 21:47:48

Welkom in Noorwegen , Nala gaat het hier heerlijk vinden , we hebben hier al geweldige campings gezien aan de oevers van meren of fjorden ,we kijken er naar uit om het verslag te lezen en te ontdekken welke dingen jullie hier de vinden die wij mischien gemist hebben ! We volgen het met plezier !

Rita en Paul 2023-06-05 21:49:44

Jullie genieten, ik ook, echt.

Rita 2023-06-05 21:57:55

Wat een mooie foto Imelda, je lijkt wel een Caraïbische inlandse dame! Het is een contradictie daar in het noorden, maar laat je leiden door je zin voor avontuur : jullie verrassen ons keer op keer!

Caroline 2023-06-05 21:59:04

Mooi verslag en foto's, geniet van Noorwegen, ik zal jullie volgen!

Camperen2023 2023-06-06 04:53:57

Ja, echt een schoothondje die Nala, kan je zo zien 😂

Agnes 2023-06-06 11:34:56

Wat is het heerlijk om die prachtige foto's te bekijken en om je heerlijke reisverslagen te lezen! Zo blij en dankbaar dat je dit met ons wil delen!! Geniet van jullie vakantie en avontuur in het hoge noorden!

huguette 2023-06-06 11:37:29

Watbetekenen: “geshaas”en dat” hoefje”voor jullie hond! Ik begrijp niet waar je de tijd vindt om zoveel knappe tekst op te stellen en er dan nog zoveel foto,s bovenop te maken! Multitasken? Proficiat voor zoveel arbeid!

Joske Indigne 2023-06-06 15:41:14

Jullie genieten, maar Nala nog het meest.