Zwarte Madonna

Spanje, Sant Jaume d'Enveja

Vanmorgen geraakte Paul nauwelijks aangekleed, ons Nala kent de dagorde en ze is 's morgens zo bezig met de dingen te groeten en te wringen voor knuffels dat niets nog vooruitgaat! Na de wandeling en het ontbijt nemen we afscheid van Wim en Cili en onze andere Nederlandse buren en rijden om Barcelona heen de bergen in naar Montserrat. Dit is weerom een bedevaartsoord.
De Zwarte Madonna van Montserrat , patrones van Catalonië, is een romaanse Sedes sapientiae (stoel der wijsheid) die pauselijk gekroond is op 11 september 1881. Haar heiligdom bevindt zich in het klooster van Montserrat op de gelijknamige berg in Catalonië. In het Catalaans wordt dit beeld liefkozend 'la Moreneta' genoemd.
Volgens de legende werd het eerste Mariabeeld in 880 door een aantal herdersjongens gevonden in een grot. Toen de bisschop dit hoorde, probeerde hij het beeld naar Manresa te verplaatsen. Dit bleek echter onmogelijk omdat het beeld te zwaar was. De bisschop interpreteerde dit als een wens van de Madonna om te blijven op de plaats waar zij gevonden was en liet er de hermitage van de Heilige Maria bouwen, het huidige klooster.
De Zwarte Madonna die tegenwoordig wordt vereerd is een Romaans beeld uit de 12e eeuw. Ze verbeeldt de Madonna met het kind op haar schoot. In haar rechterhand houdt ze een bol vast die het universum symboliseert; het kind heeft zijn rechterhand opgeheven met een gebaar van zegening en houdt in zijn linkerhand een dennenappel vast, teken van vruchtbaarheid en eeuwig leven. Het beeld is ongeveer 95 centimeter hoog en afgezien van het hoofd en de handen volledig vervaardigd uit goud. Het zwarte gelaat van de Madonna is waarschijnlijk veroorzaakt door de rook van kaarsen die eeuwenlang aan haar voeten werden gezet ter verering.
Bij het klooster van de benedictijnen is ook een belangrijke bibliotheek ondergebracht. Voor de Catalanen is dit een belangrijk oord, ook politiek, want hier werden altijd geschriften in het Catalaans opgesteld, zelfs tijdens het Franco-regime. Dit lag uiterst gevoelig, wegens verboden, maar uit toch wat bijgeloof durfde men niet op te treden.
Niet alleen uit religieus oogpunt is dit een bijzondere plaats, de manier waarop de gebouwen op de 740 meter hoge rots gebouwd zijn en er als het ware deel van uitmaken, is geweldig om te zien.
Het complex bereiken doe je met de gewone auto, de tandradbaan, kabelbaan of te voet... Dat laatste is een klim van meer dan anderhalf uur en Nala's mogen weer nergens binnen. Zij heeft dus op de 'busparking' gewacht en wij zijn met de tandradbaan naar boven gegaan. Best indrukwekkend!
Het was een slimme zet om meteen het toeristisch bureau binnen te stappen, want dit was wellicht de grootste toeristenval van onze trip... Elk deel van het heiligdom is te bezoeken, maar met fikse inkomprijzen. Als je de madonna van dichtbij wil zien, moet je een tijdslot respecteren. Een kaars branden, kan dus alleen via de betalende inkom...
Maar het was de moeite waard om de knieën en schouders te bedekken!
De kerk was donker, maar overal schitterden de vergulde versieringen van zijkapellen, tientallen luchters, de glasramen...
Via smalle gangetjes en trapjes werden de bezoekers, bedevaarders tot bij het beeld van de Zwarte Madonna geleid. Dat beeld bevindt zich boven het hoofdaltaar.
Op de binnenplaats sta je versteld voor de imposante beelden van Jezus en de apostelen...
We besloten om niet op de parking te overnachten (dat is toegestaan als je een ticket kan tonen), maar meer naar het noorden door te rijden.
Dat werd een calvarie! Eerste plek was heel nieuw en mooi aangelegd, maar na onze wandeling stond er zo'n boemboem-car met twee meiden en evenveel bekers bier, we vreesden voor nog meer jolijt in de loop van de avond en nacht. Het is vrijdag... De twee alternatieven in de buurt waren ook niet uitnodigend of al volgeparkeerd door personenwagens. In een stadje verderop waren de parking plekken zo smal dat we er ook niet konden staan.
Nu staan we in een stadje verderop op een grindparking bij een kasteel. Zolang het licht was, kwamen mensen wandelen en hun honden uitlaten. Iedereen was vriendelijk, dus dat gaf wel een goed gevoel. Een jongeman zei dat we morgen een mooie zonsopgang zouden zien!

Heel mooie foto's Lydia gaat er zeker naar moe bus

Roger& Lydia 2024-03-15 21:24:06

Mooi, en heel interessant! En blijkbaar toch ook aangenaam weertje, nu!

Els Peeters 2024-03-16 09:00:06

Indrukwekkend.

Rita 2024-03-16 09:22:01

Wat een pracht en praal! Ongelooflijk wat jullie allemaal al hebben opgeslagen aan cultuur! En eindelijk het betere weer!

Huguette 2024-03-16 13:02:23

ik hep ook vacancie nala kendt er ietsvan propfitureke dag alle maail dikeknufels

moeke 2024-03-17 10:47:22

Mooi, jullie keren gezegend terug.