Start traject 3

Frankrijk, Péronne

Gewekt door de vogeltjes en de familie Kwak. Die moedereend heeft nogal een spel om haar puberkuikens bijeen te houden. Vlot en droog alles kunnen inpakken en heerlijke croissants en koeken gekocht bij de Rijdende Bakker. Zo lekker vind je ze bij ons niet, de croissants, sorry Louis!
Een hele voormiddag tussen vlagen doorgefietst, tel verloren hoe vaak we jas aan jas uit gedaan hebben. Heerlijk fietsen hier: heuvelachtig,maar goede wegen tgo de modderpaden van gisteren. Op een toppertje in zijn soort na.
We hebben niet de kortere Hindenburglinie gekozen, want we willen langs Compiègne. Die Hindenburg had een drievoudige linie van loopgraven geïnstalleerd ter bescherming van het westfront. Diezelfde kerel benoemde Hitler later tot bondskanselier, dat hij toen al seniel was, kan geen excuus zijn.
In Achiet-le-Grand troffen we het wel. Laatste supermarkt , daarna 50km niets meer, een eenvoudige Proxy, en dankzij een achterlopende torenklok zowel daar als bij de apotheek net voor de middagsluiting ons gerief gevonden. Volgens Paul zijn supermarkten hier zeldzamer dan een rood licht in de Sahara. In een resto bar tabac krantenwinkel hotel hebben we onze grand café gedegusteerd. Op een bank in Miraumont konden we picknicken. De grote begraafplaatsen hebben we vandaag niet op de route, maar er gaat geen km voorbij zonder gedenkteken, groene wegwijzer naar cimetière of verscholen kerkhof. Een Duitse begraafplaats stak qua eenvoud schril af tegen de bloemenweelde en witte steentjes van die van de commonwealth. De Ulster Tower was een indrukwekkend monument ter nagedachtenis aan de Noord-Ieren. We hebben daar een oude man nog gelukkig gemaakt: zijn kater, Big Boy, had twee grote teken en zijn tang was verloren ... Imelda klaart zo'n klus met de( bijna) blote hand. Vorige week waren de gestelde lichamen inclusief president Hollande hier op bezoek voor de herdenking van de Slag aan de Somme, 100 jaar geleden.
Een paar km verder botsten we op de krater van la Grande Mine. Hier zaten indertijd Duitse soldaten verschanst op een heuvel. Die is letterlijk ondermijnd en bij de explosie veranderde de heuvel in een krater.
Camping aan een kanaal; gratis ellentriek :-) adapters van de camping waren op, maar we konden er een lenen van Nederlanders. Lekker gegeten in het zonnetje aub!!

Pas op voor die Hollanders......huur adaptor kan nog achteraf komen

guido 2016-07-06 08:14:18

Dat zandweggetje was een aardige brok denk ik