Naar Denemarken

Duitsland, Hellwege

Gewoonlijk zeggen ze: 'Het kan alleen maar beteren', maar in het geval van onze eerste nacht gaat het lastig zijn om de stilte, schoonheid, magie te overtreffen.
Wakker worden van het gefluit van vogeltjes, helemaal alleen op ons plekje staan, ochtendwandeling met weer een oog-in-oogmoment met ree en kalfje. Die dieren gaan zo op in de omgeving, staan je ongemerkt stokstijf in het oog te houden en verdwijnen dan schichtig in het bos. Camouflage van het hoogste niveau.
Tijdens ons ontbijt, het is ondertussen half negen, passeert er zowaar een herder met zijn schapen. Hij keek jaloers naar onze border, want zijn madam reed met de auto achter de kudde om de achterblijvers tot spoed aan te manen.
Grote dankbaarheid voor de goede tip van ons 'PR-team' 😉 om Hamburg links te laten liggen wegens werken en files bij de Elbetunnel! Via A1, A21 en B205 konden we doorrijden ipv parkeren en vonden nog een heel leuke Nala-stop om te snuffelen!
De euforie werd richting Flensburg echter de nek omgewrongen door een file van een klein halfuur! De mooie omgeving, de brug over het Nord-Ostsee-kanal en het zonnetje maakten het leed draaglijk!
Als overnachtingsplek kozen we voor een plek 'dag en nacht parkeren' bij een meer. Dat vraagt om een rondwandeling uiteraard. Het grote voordeel van een man die ingespoten is tegen kaartlezen is dat je qua motivatie de raming van de afstand een paar kilometers kan onderschatten! En zo hadden we weer een topervaring: ergens tussen de begroeiing zagen we een koppel zwanen, de ene druk in de weer met eten zoeken, het mannetje hield ons aandachtig in de gaten. Toen ze wegzwommen, ontwaardden we de reden van zijn zorgzame blik: in het kielzog van moeder de zwaan trappelden 7 lelijke eendjes mee, schattige grijze zwanen in wording. Heerlijk!
Hier zitten zwarte naaktslakken, mooie, glanzende glibberbeesten!
Vervolgens ontmoetten we nog verschillende vissers, ook een die geduldig zat te wachten om toe te happen: een reiger!
Tussendoor moesten we onze strengste stemmetjes bovenhalen om Nala uit het water te houden! Eén keer te laat leverde modderpoten op en dus mocht ze toch even in proper water spelen om de klodders weg te wassen!
Een dikke kilometer voor onze camper plek dook gelukkig een terras op: alles volgeboekt (blijkt zaterdagavond te zijn), maar we mochten op de picknicktafels een drankje nuttigen: onvolprezen rabarbersap gedronken, mmmmm ... We klokken af op 8 km, dat brengt ons stappentotaal van vandaag weer boven de 20 000!
Als avondmaal toveren we worst, erwtjes en wortelen met puree op tafel, zo van die smeuiige uit een pakske, voorbehouden aan de vakanties! Er is een tweede camper aangekomen; de feestjongeren die dit soort parkings ook graag opzoeken, lijken bij twee campers door te rijden!
Morgen zijn we weer snel terug op de snelweg om naar Skagen, 'Lands end', het uiterste puntje van Denemarken te rijden. Daarvandaan is de afstand naar de ferry een korte trip.
Weekendkrant nog downloaden, beetje schrijven, lezen (die e-reader is echt een geweldig ding!) en dan dodo'kes doen. Maar eerst moeten we ook nog een grondige tekencontrole bij elkaar organiseren, want we plukken elke wandeling ettelijke monsters van ons Nala haar vacht. Tja, dat kan nog plezant worden!!!

Geniet met volle teugen ziet er mooi uit !!

Gerda.witters@outlook.be 2023-06-03 21:16:01

Na een lawaaerige festivalavond bij de buren is het een verademing om rustig in mijn zetel het reisverhaal te mogen lezen. Heerlijk;

Rita 2023-06-03 23:50:00

Emelda, Zo zalig , weer onderweg zijn en verrast worden.. geniet van de natuur en elkaar

Chris Bueds 2023-06-04 08:15:37

Enjoy !

Guido en Ria 2023-06-04 08:56:05

Zalig... s, morgens bij het ontbijt weer kunnen genieten van jullie foto's maar vooral genieten van je zalige teksten, woordkeuze, beschrijvingen..... Heerlijk !

Frieda Van der Auwera 2023-06-04 09:55:35

Weer een heerlijk reisverslag. Maak er een toffe reis van!

Ilse Liekens 2023-06-04 11:37:54

Prachtig die foto's 👍

Agnes 2023-06-04 15:46:19

Nala heeft haar slag wel weer thuisgehaald maar dat vrolijke koppel spant deze keer toch de kroon! Het lijdt geen twijfel dat jullie met volle teugen genieten o.a. van de prachtige natuur, de rust, de toevallige ontmoetingen... Slaap wel en tot morgen!

Godelieve 2023-06-04 18:33:41

Wat een prachtige natuurfoto's, zalig om dit in werkelijkheid te kunnen zien...

Jos en Chris 2023-06-04 22:42:27

allee ben waker hier alles ok ik hep van alles tedoen dat doe ik graag dat iknu aandoen iben iszwaar werk ben er weer een zootje van aan maake een scoone reis

moeke 2023-06-05 16:47:45

Ik ben weer een dagje meegereisd, dankzij jullie leuke reisverslag